fbpx
ראשי | מדיניות | אתיקה | אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

רכישת מודיעין תחרותי (CI) היא פעילות אסטרטגית חשובה שנועדה לסייע לארגונים להעריך מגמות המתעוררות בסביבות העסקיות שלהם ואת היכולות ואיומים מצד המתחרים שלהם (  Kahaner, 1996 פיצפטריק, 2000; פולד, 1985 1995; פיצפטריק ובורק, 2001).

כדי להקל על פעילויות הערכתם, מנהלי ה –  CI לעתים קרובות ינסו להשיג מידע על היכולות אסטרטגיות, קניין רוחני, ניסוחים מוצר, תהליכים טכנולוגיים, תוכניות עסקיות, ואיומים פוטנציאליים הנשקפים על ידי מתחרים למעסיקיהם( Kahaner, 1996 רייט ורוי, 1999; פיצפטריק, 2000).

ידיעה מוקדמת של סוגים אלה של סודות מסחריים משפרת את התחרותיות של הלקוח שלהם תוך שחיקה זו של יריבים (פיצפטריק ובורק, 2001).

המרכיב האיסופי במודיעין תחרותי כולל השגת מידע על חברה מתחרה כגון: תוכנית עסקית, נוסחאות, טכנולוגיות, סודות מסחריים, נכסים אינטלקטואלים ואיומים שנשקפים לחברה מבחוץ על ידי המתחרים. תפקיד איש המודיעין העסקי הינו לאתר את המידע בדרכים יצירתיות .

שימוש בדרכים יצירתיות שונות להשגת מידע עלול לגבול בעבירה על החוק ועל הקוד האתי.

חברות רבות בעולם העסקי מתמודדות עם השאלה- כיצד הארגון יגן על עצמו מפני חדירה של כוחות מודיעין עסקי לחברה ודליפה של סודות מסחריים ממנה. החברה נדרשת להנחות את אנשי המודיעין שהיא מעסיקה להשגת המידע המודיעיני מחברות מתחרות באופן אתי ובגבולות החוק ובו זמנית עליה להגן על עצמה מפני דליפה.

אירגוני עסקים בינלאומיים חיברו קוד אתי במטרה להגן על מידע וסודות מסחריים בחברות. החברות החתומות על הקוד הנ”ל ומפרות אותו צפויות לענישה חמורה.  יחד עם זאת , עבירה על חוקים שונים בתהליך השגת המידע גוררים אף הם ענישה חמורה.

בתכנון פעילות מודיעין עסקי תחרותי יש לקחת בחשבון פרוצדורות שונות על מנת להגן על החברה כלפי פנים וכלפי חוץ במפעילות מודיעין תחרותי שאינה חוקית.

שלוש נקודות מרכזיות יש לבצע בשמירה על פעילות מודיעינית חוקית והעומדת באתיקה של השוק.

1. בדיקת מתודות קיימות.

2. קביעת סטנדרטים להשגת מידע.

3. ביצוע בקרה.

מנהל המודיעין התחרותי צריך לעורר את המודעות בקרב העובדים לנושא השמירה על סוגיות והגדרה ברורה ובהירה מהם הסודות הארגוניים ומה עלול לפגוע בחברה עם ייצא מגבולותיה.

שמירה על החוק והקוד האתי הינו תהליך דו צדדי של חברה אחת מול המתחרה שלה ולשם כך יש לבצע אמצעי הגנה פנימיים וחיצוניים.

המפתח להצלחה הינו הנחייה ובקרה על אנשי המודיעין העסקי והגברת המודעות והאכיפה על שמירת סודיות בחברה.

פיתוח קוד אתי בחברה ובמיוחד לפעילות מודיעינית יאפשר לחברה לפתח את הזהות הערכית והנורמטיבית שלה כדי להעלות את הרמה המקצועית ואת האיכות האתית.

לא מספיק לפתח קוד אתי , צריך גם לתכנן את תהליך ההטמעה של הקוד.

להלן קישור למאמר:

ד”ר אבשלום, אדם. “תהליך הטמעה אפקטיבי של קוד אתי בקהילה מקצועית” . המרכז לאתיקה ירושלים. 2008.

העובד הוא אחד מהגורמים העלולים לסכן את החברה בחשיפה של סודות מסחריים, הפתרון הוא למזער את הסיכונים על ידי בדיקת רקע לכל העובדים, אשר יש להם גישה לסודות המסחריים של החברה. בנוסף, כדאי ליידע את העובדים שהם פגיעים ולכן ינסו להוציא דווקא מהם את המידע. שלב שלישי, כדאי לתת לעובדים הנחיות והוראות איך לא ליפול בפח של אותם המרגלים. ובשלב אחרון, כאשר עובדים אלו לא משתפים פעולה עם החברה כדאי לשים אותם במשרות אשר לא נגועות בסודות מסחריים.

מכיוון שמנהלים לא טורחים לוודא עם העובדים איך המידע הגיע והאם תהליך האיסוף בוצע בצורה אתית וחוקית, אף אחד לא לוקח על עצמו את האחריות האתית על שימוש לא נכון בהשגת המידע המודיעיני. לכן, ההמלצה לארגון  לבצע תוכנית של שלושה שלבים כדי שתהיה אחריות על השגת המידע המודיעיני.

שלב ראשון בתוכנית, לראות מה המתודות הקיימות שלפיהן משיגים מידע בחברה ולוודא שהן הושגו בדרכים אתיות. (חשוב להדגיש- שלב זה לא מלווה בהתחלה בענישה, על מנת לעודד שיח כנה ואמיתי עם העובדים).

שלב שני: לקיחת כל החוקים והקודים הקיימים בתחום, השלכתם וקביעת סטנדרט שישתמשו בו בחברה.

שלב שלישי: בקרה שגרתית אשר יכולה להתבצע על ידי גוף שלישי/חיצוני על מנת לוודא שהחברה עומדת בכללים ומשיגה את המידע בצורה חוקית ואתית.

כשיש לנו ידע מתקדם על המתחרים שלנו זה גם מגביר את התחרותיות בנינו וגם שוחק את היתרון התחרותי של המתחרים ומגביר את היתרון שלנו.

המודיעין העסקי זיהה כמה דרכים, טכניקות ומקורות מידע שמהם אפשר לשאוב סודות מסחריים וכ”ו. הרבה מהדרכים היצירתיים למצוא מידע הם תחת זכוכית מגדלת של אתיקה וחוקיות.

אתגרים ותגובות המנהלים עם נושא מודיעין העסקי:  

האתגרים בהשגת המידע העסקי בחוק הם:

1. אין גבולות וכללים ברורים בחברה.2. האבטחה היא לא כמו שצריך מבחינת 2 הצדדים

3.המנהלים לא מצליחים או מנסים למצוא מקורות מידע שהם אתים.

            מי ייקח עליו את האשמה: מנהלים לא טורחים לוודא אם העובדים איך המידע הגיע ושהתהליך נעשה בצורה אתית וחוקית. כשאף אחד לא לוקח את על עצמו את הבעיה האתית הזו והאחריות האתית הזו יש שימוש לא נכון בהשגת המידע המודיעיני. לכן הארגון צריך להקים תוכנית של 3 שלבים כדי לקחת אחריות על השגת המידע המודיעיני.

שלב ראשון: לראות מה המתודות הקיימות בחברה כדי להשיג מידע ולוודא שהן הושגו בדרכים אתיות. (חשוב להדגיש- שלב זה לא מלווה בהתחלה בענישה כדי לעודד שיח כנה ואמיתי עם העובדים)

שלב שני: פה רוצים לקחת את כל החוקים והקודים שקיימים בתחום ולהשליך אותם ולקבוע סטנדרט שנשתמש בחברה שלנו.

שלב שלישי: בדיקה שגרתית (יכול להיות גוף 3) שבאמת עומדים בכללים ומשיגים את המידע בצורה חוקית ואתית.

איזה פעולות החברה צריכה לנקוט כדי לבטח את עצמה:

לא מספיק שכולם הולכים לפי הקוד האתי עדיין החברה צריכה לבטח את עצמה- אם זה מפני כוחות מבחוץ ואם זה מפני עובד סורר בחברה שינסה לפגוע בה מבפנים- כוחות מבפנים.

סודות מסחריים- שלא כמו פטנטים, הם סודות פנימיים שאינם מתועדים כפי שהפטנטים רשומים, על כן  יש בעיה כיצד שומרים על סודות ורעיונות אלה. סודות המסחריים יכולים להיות תוכניות עסקיות, נכסים אינטלקטואלים, תהליכים עסקיים או טכנולוגיות) החברות צריכות להשתמש בכמה פרוצדורת כדי להגן על כך:

  1. להבהיר לעובדים שיש פה משהו שהוא על תקן סוד מסחרי שלא צריך לצאת החוצה.
  2. להגביל את הידע רק לעובדים מסוימים.
  3. להאנשים אשר יש גישה למידע יוחתמו על חוזי סודיות.
  4. לאבטח פיזית את המידע הסודי.
  5. לכתוב שהמידע הוא סודי
  6. לפתח מדניות סודיות בחברה.

פעולות אלה יעזרו לחברה אם היא תצטרך לתבוע מתחרים בגין גנבה שלהם ושימוש ברעיון\פטנט שלנו.

ישנם שני עניינים בנוגע להפצת הסודות:

  1. מי שמעביר את המידע הסודי בצורה לא חוקית :עובד מתוך החברה שמכר סודות- בצורה לא אתית
  2. מי שמקבל את הסודות הללו שמגיעים בצורה לא אתית.

EEA- איגוד סוחרים אירופאי שאוכף ענישה על מי שמפר סודיות ועבר על חוק/אתיקה. ישנם ארגונים שקיבלו עד 5 מליון דולר קנס ואנשים פרטים קיבלו עד 10 שנות מאסר ו500 אלף דולר קנס.

תוכניות בחברה כדי לעורר מודעות לנושא הסודיות:

  • החברה צריכה להביא למודעות עובדיה שברגע שסודות מסחריים נחשפים- העבודה שלהם בסכנה.
  • התוכניות צריכה להגדיר עבור העובדים, מה המידע מפתח, מה הרכש האינטלקטואלי של החברה וכ”ו- הגדרה זו חשובה משתי סיבות: א. העובדים לא תמיד מודעים לכך שזה סוד מסחרי. ב. אם תצטרך סיוע והגנה חוקתית אח”כ חשוב שזה יהיה ברור שזה סוד מסחרי.
  • צריך לתת לעובדים לחתום על הסכמי סודיות וחוזים ברגע שהוגדרו הסודות המסחריים.

לא תמיד בהסכמים אלו גורמים לעובדים לשמור על סודיות ונאמנות מכיוון שלא תמיד הם מבינים את הגבול או את גודל האחריות וכ”ו.

  • הרבה מידע יכול להגיע לציבור- במצבים כאלה צריך לראות אם מי מדברים, מה אומרים וכ”ו דברים אלו צריכים להיות ברורים ומובנים בחברה.

העובד הוא אחד הגורמים, הסכנות שהחברה תיחשף בגללן לסודות מסחריים.

  • עפ”י מחקרים רוב העובדים מעידים על עצמם שהם לא כנים והגיוני שהם יגזלו או יגנבו מידע, המידע הנ”ל- אנשי המודיעין העסקי מנצלים חולשות אלו ע”מ להשיג מידע מעובדי חברות מתחרות.
  • אנשי מודיעין העסקי מנצלים עובדים חלשים או עובדים שיש אפשרות לסחוט אותם (וב גדול וכ”ו)
  • עובדים שבסכסוך עם המנהל או לא מסכימים עם מדיניות החברה.
  • עובדים שהם לא מקצועיים וקל להוציא מהם מידע.

איך נמנע זאת?

  • נעשה בדיקת רקע על כל העובדים שיש להם גישה לסודות המסחריים. 
  • עובדים שיש להם את אחד המאפיינים הנל’:1. צריך ליידע את העובדים שהם פגיעים ואנשים יכולים לבוא ולנסות להוציא דווקא מהם את המידע. 2. צריך לתת להם הנחיות והוראות איך לא ליפול בפח של אותם מרגלים. 3. אם עובדים אלו לא משתפים פעולה עם החברה אנחנו נשים אותם במשרות שלא נוגעות בסודות מסחריים.

חינוך: לתת כלים ולהנחות את העובדים כיצד כן להשתמש בכלים אתים, ללכת לפי החוק, כלומר- לחנך אותם לכך וכ”ו.

מסקנות: למרות כל החוקים, אמנות וכ”ו שניסו לעשות, האפקטיביות שלהם היא בספק. בין 92′-95′ היה שילוש של גנבת הסודות הללו ולאחרונה היה דיווח של איבוד מידע סודי בשווי של 45 בליון דולר בחברות וארגונים. עד שתהיה דרך לעשות הכל בצורה חוקית ועד שתהיה ענישה ברורה החברות יצטרכו ללכת יותר על תוכנית של הגנה עצמית ויצירתיות של העובדים שלהם.

המאמר מבוסס בחלקו על רעיונות והצעות מהמאמר הבא:

Fitzpatrick, W. M. (2003). Uncovering trade secrets: The legal and ethical conundrum of creative competitive intelligence. SAM Advanced Management Journal68(3), 4-13.‏

כדאי לראות גם את זה

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט עושים כסף בענף הספורט  תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה …

אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

אתיקה במודיעין עסקי – מציאות או שאיפה?בעידן שבו “מידע עסקי” הוא גורם מרכזי להשגת יתרון …

כתיבת תגובה