fbpx
ראשי | מודיעין עסקי תחרותי | אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

אתיקה במודיעין עסקי – מציאות או שאיפה?בעידן שבו “מידע עסקי” הוא גורם מרכזי להשגת יתרון תחרותי, צריך לשים לב אפוא עובר הקו שהופך אותו ל”ריגול תעשייתי” מודיעין עסקי הינו חלק לגיטימי מהפעילות העסקית של מרבית החברות ריגול תעשייתי נחשב לעבירה פלילית (בין השיטות: האזנות סתר, מעקבים, גניבת מסמכים, שוחד, חפרפרות ועוד) מודיעין עסקי הוא כלי הכרחי, וקשה מאוד להסתדר בלעדיו.באמצעותו אנו יכולים לאסוף מידע על לקוחות וצרכיהם,ספקים, התפתחות המתחרים ועוד.
איך מקיימים מוסריות במודיעין עסקי?
חובת ההנהלה לספק לעובדים, קוים מנחים וסטנדרטים מפורטים המשקפים את מוסריות החברה והתואמים לחוקי המדינה, בה החברה ממוקמת. הדבר נעשה ע”י ניסוח קוד אתי עב-כרס בו מפורטות ההנחיות המשפטיות בתוספת דוגמאות רלוונטיות. הנחיות למניעת ריגול תעשייתי – צריכות לכלול דוגמאות ספציפיות לפעילויות בלתי חוקיות ויש לאסרם באופן ברור. הטמעת ההנחיות:תמיכת ההנהלה בעקרון ובביצוע של שמירה על אתיקה ואכיפת ההנחיות בקרב העובדים.גיוס המחלקה המשפטית לטובת פיקוח על תהליך גיוס המידע, כך שבמידה והמצב יגיע לידי תביעה משפטית, יוכלו להגן על החברה.בנייה והטמעה של תכנית אימונים הכוללת טיפים, ע”מ שהעובדים יכירו את גבולות המודיעין העסקי וידעו להתנהל בתוכם.
חשוב לזכור ולהזכיר: שום מידע תחרותי אינו שווה סיכון מוניטין החברה, או תביעה משפטית!לסיכום, מודיעין עסקי אינו ריגול תעשייתי. בריגול נעזרים בטכניקות לא חוקיות לאיסוף מידע, כגון: שוחד, חפרפרות ועוד. מידע סודי שהמקור אינו מוכן לחשוף מרצונו החופשי.מודיעין עסקי לעומתו מתבסס על: מידע זמין וגלוי- נתונים שפורסמו ונגישים לכל.מידע גלוי למחצה- מתייחס לנתונים שנאספו בשטח. כגון: מידע מלקוחות, ספקים וקולגות. 

בפעילות מודיעין תחרותי צריכים לשמור על הפרטיות.

חוק הגנת הפרטיות
החוק עוסק בזכותו של כל אדם לפרטיות. החוק אוסר על פגיעה בפרטיות ומגדיר מהי פגיעה כזו. החוק קובע ענישה פלילית למי שמפר את הוראת החוק, ואף אוסר במקרים מסוימים על שימוש בראיות שהושגו תוך הפרת פרטיות בבית המשפט. עדכון לחוק מסדיר את תחום הגנת הפרטיות במאגרי המידע. 
 
מתוך: אתרמשרדהמשפטים , אתרכלזכות
 
 
איסור על פגיעה של אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו

●       אסור לבלוש, להתחקות או להטריד.
●       אסור להאזין בסתר.
●       אסור לצלם אדם כשהוא ברשות היחיד.
●       אסור לפרסם צילומים מבזים או פוגעניים.
●       אסור לפרסם תוכן של מכתבים אישיים ללא רשות הכותב.
●       אסור להשתמש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו, לשם השגת רווח.
●       אסור להפר את חובת הסודיות לגבי ענייניו הפרטיים של אדם.
●       אסור לפרסם עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם, או למצב בריאותו, או להתנהגותו ברשות היחיד.

**** העונש המקסימלי על פגיעה בפרטיות שנעשתה במזיד הוא
 5 שנות מאסר

סעיף 32 בחוק קובע כי: “חומר שהושג תוך פגיעה בפרטיות יהיה פסול לשמש ראיה בבית משפט

תחום מאגרי המידע
●       זכותו של אדם לעיין במידע המצוי בידי בעל מאגר מידע ולתקן את המידע אודותיו.
●       על בעל מאגר המידע חובה לאבטח את המידע המצוי ברשותו ולהגן עליו מפני שימוש לא מורשה בו.



ואיך המצב במקום העבודה שלכם? הגיע הזמן לכתיבת קוד אתי לארגון שלכם, מוזמנים ליצור קשר עם ד”ר ענת קלומל-צוייג. ניתן לקיים סדנת כתיבת קוד אתי ובנוסף סדנת לכתיבת נהלים אשר תאפשר את יישום הקוד האתי. קישור לאתר בר-אוריין לקטגוריה “אתיקה בארגונים”
הפוסט פורסם בקפה דה מרקר 29.7.217 , צפו בפוסט 770 פעמים.

דרג את התוכן:0

כדאי לראות גם את זה

תוכניות כנסים בנושא אנליזה

כנס מטעם הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ”ת) ומכון היצוא להסתייע באנליסט  להשלמת הפאזל המודיעיני בהשתתפות מרצה …

איסוף מידע – מקורות ראשוניים ומשניים

עבודת מודיעין עסקי תחרותי מבוססת על מגוון נרחב של מקורות מידע. חלק מאיכות תוצר המודיעין …

כתיבת תגובה