fbpx
ראשי | ארגון לומד | הטרנד החדש – משחקים את העתיד וצופים את השינויים בהווה במישחוק

הטרנד החדש – משחקים את העתיד וצופים את השינויים בהווה במישחוק

 שימוש במשחקים לצרכים ארגוניים הפך לטרנד מוביל. הרעיון מאחורי השימוש במשחקים הוא להפוך פעולות שיגרתיות או שבלוניות לעשייה חוויתית, תוצאתית ותחרותית בין העובדים. משחקים משמשים גם ככלי לקבלת החלטות. בדרך כלל בחברות עסקיות מתמודדים מקבלי ההחלטות בתמיכת אנשי המודיעין התחרותי ואנליסט המידע בתכנון האסטרטגיה העסקית הנכונה והמתאימה ביותר לפעילות החברה. מקבלי ההחלטות מקבלים את הדו”ח המודיעיני שנאסף באופן שיטתי על ידי המידענים ואנליסט המידע ומועבד על ידי אנשי המודיעין התחרותי כחלק ממעגל קבלת ההחלטות שיגרתי.

השינויים שמתחוללים בסביבה העסקית עצומים ומתרבים כל הזמן. לעיתים, השינויים המתחוללים הם גלויים ומחייבים את החברה העסקית לבצע שינוי אסטרטגי באופן מהיר וברור למקבלי ההחלטות, אך לעיתים הם סמויים, או גלויים למחצה ולא ברור מהי ההשפעה על החברה ועל הצלחתה בשנים הבאות. 

אנשי המודיעין תחרותי צופים את השינויים המשפיעים על החברות ואנליסט המידע מזהה את המידע המסביר את השינוי

    שינויים אלו בהווה, הם הקרקע לשינויים בעתיד. רוב החברות ממקדות את פעילות המודיעין התחרותי שלהן באיסוף וניתוח נתונים טקטיים. מידע גולמי זה ממוקד במציאות הנוכחית, ומיועד לצרכים אופרטיביים ולא כחלק מתהליך חשיבה אסטרטגי. בדרך כלל מדובר בפעולות שיגרתיות וסיזיפיות.

איסוף מידע ועיבוד באמצעות משחק, הופך את התהליך למעניין יותר, יצירתי, צבעוני ורב גווני.

השימוש במשחקים נעשה גם ברמה של קבלת החלטות ברמות אסטרטגיות. כלומר, בבחירת

דרך פעולה באופן מבודל מהמתחרים המותאם לחזון ולסביבה עצמה. אסטרטגיה עסקית צריכה להיות עדכנית ומותאמת למציאות. ריבוי השינויים וההתייחסות אליהם מורכבת במיוחד בשיגרת העבודה.

יתרה מזו, לאחר קביעת האסטרטגיה קשה לשנותה. מקבלי ההחלטות “מתאהבים” בה וקובעים את מכלול האופרציות למימושה.

לכן, ההמלצה לארגונים להשתמש במשחקים גם בתהליכי קבלת החלטות או בדיקת האסטרטגיה הארגונית. משחקים מאפשרים ראייה חדשה ואחרת. במישחוק אפילו אפשר להתחיל את חשיבת העתיד עבור הארגון בשיתוף עובדים מרובים יותר. קבוצת עובדים יכולים לנתח את המגמות בעבר ובהווה ולהסיק מסקנות לגבי התפתחותן העתידית.

פעילות חוויתית במסגרת משחקים מאפשרת שילוב אלמנטים שונים בתהליכי העבודה. משתמשים במנגנונים השונים במשחקים כמו תוצאות, שלבים, מתנות ופרסים, תנועתיות ותגובות בצורה מעניינת יותר מהעבודה השיגרתית.

כללי המשחק של משחקי המלחמה חייבים להכיל בתוכם טכנולוגיה בדמות מסכי מחשב מרובים המסוגלים לחשב הסתברויות של אירוע, הם חייבים להציג מידע זמין ורב ככל האפשר עבור המשתתפים במשחק והם חייבים לתת תמונה רחבה ככל האפשר על מצב החברה המשחקת בתווך, או בשוק העדכני בתוכו היא נעה.

משחק מלחמה טוב אינו מתבצע באופן ספורדי, אלא יש בו כללים, הוא מתוכנן, מובנה ואף דורש מחקר מקדים. משחק מלחמה של הסביבה העסקית תחרותית מורכב ממנחים שכבר ביצעו ניתוחים מקדמיים משל עצמם ויכולים לתת אינפוטים לאורך המשחק, יכולים לתת כיווני חשיבה חדשניים ויכולים לתת כלים אופרטיביים לשחקנים שאינם רואים את העתיד כפי שהמנחים רואים שכן עצם היותם עובדי החברה מונע מהם בחשיבה הליניארית שלהם לראות את התמונה הכוללת בניגוד למנחים מן החוץ הרואים את החברה בפרספקטיבה שונה.

הצעה נוספת למשחק מלחמה המשלב חשיבה עתידית היא לעשות באנשי הצוות של המשחק “פריש”. כלומר לקחת אנשים מתחומי עיסוק שונים ולהעמידם במשחק בתחומים בהם הם אינם בקיאים (אנשי כספים בשווק וההיפך, אנשי פיתוח בתפקידי תפעול וכדומה) כך, מתבונן השחקן במשחק ובעתיד החברה שלו מזוויות אותן הוא לא מכיר ויכול לתת תוצרי עתיד חדשים במקומות שאינם נמצאים באיזורי הנוחות שלו.

משחקי מלחמה בארגונים משלבים אלמנטים שונים הקיימים בארגון שהיו סמויים, או קפואים בגלל שיגרת העבודה והופכים אותם לגלויים, מובילים ואפילו דומיננטים בהובלה הארגונית, בחשיבה האסטרטגית ובדרכים למימושה.

הארגונים נשאבים לשיגרת העבודה, עמוסים בכמויות מידע, מתקשים לפנות את הזמן ללמידה ארגונית רב מימדית ולא רק ביחידה ספציפית או בעל תפקיד מסוים.

במשחק מלחמה ארגוני, ניתן לשלב מספר רב יותר של עובדים בתהליך חשיבה עתידי המשפיע על האסטרטגיה בהווה, ויוצר את האסטרגיה העתידית.

ארגונים רבים הבינו כי עולם העבודה מחייב שינוי שיטות עבודה. המשחק מהווה את שיטת העבודה החוויתית והמהנה לעובדים. העובדים רגילים לשחק במשחקי המחשב בשעות הפנאי. במשחק מלחמה הפנאי הופך להיות העבודה.

ארגונים המעוניינים ב: סדנת משחקי מלחמה 

לבניית עתיד ארגוני אסטרטגי ויצירת “פרספקטיבה” ארגונית לבניית אסטרטגיה עתידית מבוקרת המחוברת למציאות העסקית הנוכחית.

סדנת משחקים עתיד BMC 

המטרה בניית עתיד החברה בטווח של עד 50 שנה קדימה…

כדאי לראות גם את זה

“מודיעין עסקי תחרותי ככלי מסודר לקבלת החלטות”

מאמר שכתבתי בשנת 2005 , ועדיין רלוונטי, אך כפי שקורה הרבה ברשת האינטרנט הוא הורד …

התפיסה הארגונית היפנית ומודיעין עסקי תחרותי

מודיעין תחרותי מהווה גורם מרכזי בהצלחתן של חברות, זאת מאחר ואיסוף מידע הוא קריטי לפעילות …

כתיבת תגובה