fbpx
ראשי | אנליזה | התפיסה הארגונית היפנית ומודיעין עסקי תחרותי

התפיסה הארגונית היפנית ומודיעין עסקי תחרותי

מודיעין תחרותי מהווה גורם מרכזי בהצלחתן של חברות, זאת מאחר ואיסוף מידע הוא קריטי לפעילות עסקית ולקבלת החלטות. איסוף המידע מתבצע ממקורות מידע מגוונים וחשוב להתייחס לכל גורם אפשרי המספק מידע. המודיעין התחרותי משלב תובנות המבוססות על מידע פנימי של החברה ומידע חיצוני אודות הסביבה והשוק העסקי בו החברה פועלת. הממשלה היפנית משקיעה כספים ומשאבים רבים בפיתוח המודיעין התחרותי ביפן ובסיוע לחברות במדינה, התארגנות אשר החלה לאחר מלחמת העולם השנייה.

בתרבות היפנית המידע הוא דבר הכרחי להצלחה.

המאמר מצביע על 3 סיבות עיקריות לתיאבון של היפנים למידע:

  1. המידע לא מובן מאליו- בתרבות היפנית המידע לא תמיד היה חופשי. כיום חיפוש המידע נחשב לערך עליון עבור היפנים, והם מייחסים לאנשים עם יכולת איסוף מידע תכונות של כוח, סמכות והערכה.
  2. נאמנות קבוצתית- קהילות חקלאיות יפניות היו מבוססות על “Bushido”, דבר אשר הבטיח את מקומו של הפרט ויצר תחושה של הזדהות חבורתית וקבלה. איסוף המידע היה נחשב מפגן עליון של הערך והנאמנות לקבוצה. הדגש על “לימוד קבוצתי” תמך בגידול הכלכלי המהיר של יפן.
  3. הימנעות מאי ודאות- היפנים לא אוהבים חוסר ודאות או מצבים לא ברורים, והם מעדיפים לחסל מצבים אלו לגמרי. מדיניות הבידוד הקודמת של יפן גרמה לכך שרוב המשפחות היו בעלות שורשים יפניים בלבד, ובשל הרקע התרבותי והאתני המשותף הם יכלו להבין אחד את השני בצורה ודאית. היום העסקים הם עם אנשים מבחוץ, ולכן יש להם אינטרס חזק לחקור, דבר אשר מרגיע ועוזר למנוע את תחושות אי הודאות.

חשיבות המידע ליפנים מתבטאת בכך שיש להם חברות שונות העוסקות ב-CI. בשנים האחרונות ישנו דגש רב על – BI  בתוך המודיעין העסקי, שהפך להיות ממוקד בניתוח .

הקשר בין הממשל לעסקים ביפן הוא באופן מסורתי חזק מאוד. זאת הודות לרקע התרבותי וההיסטורי שלהם. עד שנות ה-80, הממשל- בפרט דרך METI, כיוון עסקים לסייע לשיקום הכלכלי של המדינה לאחר ההרס במלחמת העולם השנייה, וקידם התקדמות טכנולוגית ותעשייתית. שיתוף פעולה בין הממשל לארגונים העסקיים תרם רבות לפיתוח ולהרחבת הכלכלה היפנית. הממשלה לא רק מתאמת נושאים מסובכים בין החברות, אלא מספקת תמיכת CI דרך המשרדים השונים והשגרירויות.

כדאי לראות גם את זה

החיפוש – בין חיפוש ברשת האינטרנט לחיפוש על פי אושו

מנועי החיפוש (גוגל) כהתגשמות הפנטזיות העתיקות של המין האנושי בחיפוש והחיפוש על פי אושו. החיפוש מרתק …

תוכניות כנסים בנושא אנליזה

כנס מטעם הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ”ת) ומכון היצוא להסתייע באנליסט  להשלמת הפאזל המודיעיני בהשתתפות מרצה …

כתיבת תגובה