fbpx
ראשי | פורטל | מדריך פייסבוק לספריות 2022

מדריך פייסבוק לספריות 2022

למרות חילוקי הדעות סביב הרשת החברתית פייסבוק מספר המשתמשים בפלטפורמה ממשיך לעלות. בישראל פייסבוק הינה הרשת החברתית הפופולרית ביותר עם 6.18 מליון משתמשים רשומים והיא מהווה את הזירה העיקרית לשיווק שירותי הספריות הציבוריות. ממחקר שערכתי על יישום טכנולגיות ווב 2.0 בספריות הציבוריות בישראל נמצא כי בעוד שספריות ציבוריות ברחבי העוולם עושות שימוש במגוון טכנולוגיות ווביות לשיווק שירותי הספריה שלהן , הספריות הציבוריות בישראל ממשיכות למקד את משאבי השיווק שלהן בעיקר בפייסבוק.  אולם סטטיסטיקות שנעשו לאחרונה על מאפייני הגלישה של המשתמשים בפלטפורמה לפיהן  משתמש פייסבוק בוגר משאיר רק חמש תגובות ומשתף רק פוסט אחד במשך חודש ימים וטווח ההגעה הממוצע של פוסט אורגני, לא ממומן מדף פייסבוק הינו 5.2% בלבד מביאות למחשבה שניה על האופן בו על הספריות להשתמש בפייסבוק לצורך קידום ושיווק שירותיהן בשנת 2022. במאמר זה נעמוד על מספר שינויים שנעשו באלגוריתם של פייסבוק ועל הדרך הטובה ביותר להמשיך ולהשתמש בה לצרכי הספריות הציבוריות.

אלגוריתם פייסבוק לשנת 2022                             

האלגוריתם של פייסבוק הוא זה שמחליט אילו פוסטים המשתמשים יראו בכל פעם שהם בודקים את הפיד ואת הסדר שבו הם יופיעו. האלגוריתם מורכב ממספר גורמים בהם אותות הדרוג.

  • תגובות ולייקים
  • תוכן מדף הספרייה המשותף למשתמשי פייסבוק, הן בפיד והן במסנג’ר.
  • תשובות לתגובות ספציפיות על סרטונים.
  • אופי הפוסט, אינפורמטיבי או קידום מכירות בלבד.
  • עד כמה הפוסט חדש.

לאותות הדרוג השפעה רבה על הצלחת הספרייה בפייסבוק כיוון שעל פיהם האלגוריתם מחליט היכן לשים את הפוסטים של הספרייה בעדכונים של העוקבים שלה… או האם להציג אותם לעוקבים בכלל!    

דפי פייסבוק של ספריות חווים טווח הגעה אורגני (לא ממומן) נמוך יותר כיוון שפייסבוק נותנת עדיפות לפוסטים שהועלו על ידי אנשים על פני התוכן שנעשה על ידי דפים. כמו כן בחודש ספטמבר, פייסבוק פרסמה הנחיות חדשות להפצת תוכן לפיהן תינתן עדיפות לפוסטים המעודדים אינטראקציה בפלטפורמה שלהם ואילו פוסטים הכוללים קישורים לאתרים מחוץ לפלטפורמה יעוכבו . לדבר זה יש השלכות גדולות על הספריות. נניח שאנו רוצים לקדם רשימת ספרים חדשים בפייסבוק. נפרסם גרפיקה, קצת טקסט וקישור לאתר או לקטלוג הספרייה, על פי הנחיות ההפצה, פייסבוק תעכב בכוונה את טווח ההגעה של הפוסט הזה כיוון שהוא מפנה את הגולשים מחוץ לפייסבוק. לאור כל זאת להלן מספר דברים שניתן לעשות כדי לעבוד במסגרת המגבלות של האלגוריתם:

יצירת הודעות וידאו איכותיות. פייסבוק מעוניינת בפוסטים הכוללים סרטוני וידאו, רצוי לא לפרסם מונטאז’ וידאו של תמונות סטילס וטקסט אלא סרטון המורכב בעיקר מצילומים נעים.  פייסבוק ממליצה על שני אורכי וידאו לטווח הגעה אופטימלי: לסיפורים ולסטרימינג בשידור חי, סרטונים שנמשכים שלוש דקות או יותר. לטיזרים, הודעות או לשיתוף רגעים מעניינים בספרייה שלך אורך הסרטון לא יעלה על 60 שניות.

להלן כמה הצעות למקסם את טווח ההגעה של סרטוני הפייסבוק:

  • חשוב למשוך את תשומת לבו של הצופה בשלוש השניות הראשונות של הסרטון, לכן יש לשקול להתחיל את הסרטונים עם אדם שמדבר ואז לעבור לגרפיקת הכותרת.
  • יש לוודא שניתן לזהות את שם הספרייה בסרטון הוידאו.
  • כיוון שרוב משתמשי פייסבוק הצופים בסרטוני וידאו עושים זאת מהמכשיר הנייד רצוי למסגר את הסרטונים לגלילה אנכית, כמו כן בזמן הצילום והעריכה של הסרטונים כדי להשתמש בהרבה תקריבים, פנים וצבעים בהירים. אם מוסיפים טקסט, יש לוודא שהוא גדול מספיק וברור לקריאה על המסך קטן.
  • כיוון שלעתים אנשים צופים בסרטונים ללא קול, רצוי להוסיף כתוביות כדי להבטיח שהתוכן מובן.
  • כדי לבקש מהגולשים להגיב לסרטונים שהספריה מעלה ואף להוסיף לייק או הלהשאיר תגובה.
  • רצוי לבקש ספציפית מהצופים לשתף את הסרטונים.
  • חשוב לתת לסרטון כותרת מדויקת ומשמעותית המכילה מונחים שיקלו על החיפוש שלו ברשת.
  • חשוב ליצור תמונה ממוזערת ,Video thumbnails, המושכת את העין.

שיתוף פוסטים מדף הספרייה שלכם. האלגוריתם של פייסבוק נותן משקל רב יותר לפוסטים המשותפים על ידי אנשים אמיתיים. לכן, רצוי לעודד את אנשי צוות הספרייה לשתף פוסטים מדף הספרייה במקום מהפיד האישי שלהם.

פרסום בסטוריז של פייסבוק, Facebook Stories. הסטוריז אינם חלק מהניוזפיד של פייסבוק, ולכן כללי האלגוריתם אינם חלים עליהם. יותר מ-500 מיליון גולשים צופים בהם מדי יום וניתן לשתף סטוריז מפייסבוק גם ברשת האינסטגרם. זוהי דרך מצוינת להפיק את המרב מזמן ומשאבים מוגבלים.  בנוסף פייסבוק מגבירה את החשיפה לתוכן אורגני (לא ממומן)  לעושים שימוש בשתי הפלטפורמות שלהם. למרות שפרסום תוכן זהה במספר ערוצי מדיה חברתית אינו מומלץ בדרך כלל הפרסום בסטוריז יוצא מהכלל כיוון שהקהלים שצורכים את הסטוריז באינסטגרם ובפייסבוק אינם זהים.

בחינת הפוסטים בפייסבוק. לאורך שנים מנהלי המדיה החברתית בספריות התקשו לאפיין אלו פוסטים יצליחו ואלו פחות, עתה ניתן להשתמש ב – Creator Studio כדי לבחון את הפוסטים המועדפים על קהל הגולשים. לצורך כך יש לפתוח את דף הפייסבוק ב- Creator Studio להעלות “פוסט לבדיקה” לבחור את המדדים להשוואה ומשך הבדיקה. כשתסתיים תקופת הבדיקות, פייסבוק תפיץ אוטומטית את הפוסט הטוב ביותר. אם מזהים פוסט פופולרי ניתן לסיים את המבחן מוקדם יותר.

תדירות הפרסום בפייסבוק. הנתונים מראים שהתדירות הטובה ביותר של פרסום בפייסבוק הינה פוסט אחד ביום ולא פחות משלוש פעמים בשבוע. כמו כן רצוי לפרסם במהלך ימי העבודה ולא בסופי שבוע.           הדבר המעשי ביותר לעשות הוא לעקוב אחר התגובות בדף הפייסבוק של הספרייה ולפרסם כאשר העוקבים מעורבים ביותר בתוכן שלו. רצוי לבדוק את התובנות פעם בחודש כדי לוודא שהשעה והיום האופטימליים בשבוע לפרסום עבור העוקבים לא השתנו. פוסטים קצרים משיגים טווח הגעה טוב יותר,  אורך פוסט ממוצע 50 תווים או פחות. כמובן שכדי לעקוב ולבחון את תגובות הקהל לפוסטים עם אורכי טקסט שונים.

תמונות בפייסבוק. הגודל המומלץ לתמונה סטטית הוא 1200 על 1200 פיקסלים. עבור גרפיקה של סטוריז בפייסבוק, רצוי להשתמש בתבנית עם יחס רוחב-גובה של 9:16.

מדדי מעקב בפייסבוק, Facebook Metrics מטרתם של מדדים המעקב השונים היא לבחון את מידת ההצלחה של דף הפייסבוק. ישנם מספר רב של המדדים ביניהם  מדד החשיפה (impression) המאפשר לעקוב אחר מספר הפעמים בהם התוכן שפורסם נצפה, מדד טווח הגעה(rich)  המתייחס למספר הכולל של המשתמשים שראו את התוכן של דף הדף ועוד. ניתן לצפות במדדים אלו בדף הספריה בלשונית ה-Insights. המדדים מאפשרים למדוד את ביצועי הדף כולל ההרכב הדמוגרפי של הקהל ומדדי מעורבות.

המאמר מבוסס על כתבה באתר information-world ובבלוג Super Library Marketing.

רשימת דפי פייסבוק של מספר ספריות ציבוריות בישראל

ספריית בית אריאלה תל אביב   https://www.facebook.com/tlv.libraries

רשת ספריות ערבה https://www.facebook.com/aravalibraries

הספרייה העירונית הוד השרון https://www.facebook.com/sifria

ספריות מדיטק חולון https://www.facebook.com/holonlibraries

ספריות עירוניות ירושלים  https://www.facebook.com/jerusalemlibraries

הספריות העירוניות פתח תקוה https://www.facebook.com/profile.php?id=100069067454785

הספרייה העירונית רעננה    https://www.facebook.com/RaananaLibrary

כדאי לראות גם את זה

תוכניות כנסים בנושא אנליזה

כנס מטעם הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ”ת) ומכון היצוא להסתייע באנליסט  להשלמת הפאזל המודיעיני בהשתתפות מרצה …

איסוף מידע – מקורות ראשוניים ומשניים

עבודת מודיעין עסקי תחרותי מבוססת על מגוון נרחב של מקורות מידע. חלק מאיכות תוצר המודיעין …

כתיבת תגובה