fbpx
ראשי | דאטה אנליסט | מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט

עושים כסף בענף הספורט 

תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה משנות ה- 60 אשר התפתחה מאוד ומגלגלת הרבה מאוד כסף בעולם. מחזורי ההכנסות שמייצר הספורט מקורו בזכויות פרסום, שידור בטלויזיה,

 ספונסרים, רכישת קבוצות על ידי משקיעים, קניית שחקנים, העברת שחקנים מקבוצה אחת לקבוצה אחרת, השקעה במאמנים ועוד.

ענף הספורט חדר לשוק ההון, הונפקו ניירות ערך. ככל שתעשיית הספורט הפכה למקור לרווח כספי גבוה, בשנות ה -90 השתלבו בהשקעות בענף הספורט טייקונים ועשירים אשר השתמשו בתעשייה זו להלבנת הון על ידי רכישת מועדונים כושלים או שחקנים.

תחרות בענף הספורט 

התחרות בתעשייה זו היא גבוהה מאוד וככל שהתחרות היא אגרסיבית יותר נדרשת חשיבה אסטרטגית וטקטית כאחד.

בארצות הברית גופי הספורט השונים מחזיקים פונקציה של מודיעין עסקי תחרותי העוקבת אחר עלייתן וירידתן של קבוצות מתחרות, איתור שחקנים כשרוניים או שימוש בטכניקות חדשות באימונים.

המחקר מבוסס על קבוצות כדורסל המובילות בארצות הברית: NHL, NBA, MLS,NFL.  

62% מכלל הקבוצות מדווחות שהן שומרות על הפונקציה CI.  63.7% מכלל הקבוצות יש CI   3 שנים ומעלה. המחקר מעלה כי המודיעין היעיל ביותר הוא לספק מידע המסייע בקבלת שחקן חדש וזיהוי הזדמנויות בשוק.

כיום כשהסביבה העיסקית עמוסה בידיעות המצריכות תשומת לב מיידית, הנוף התחרותי והכוחות המניעים את הפעילות בסביבה זו משתנים מהר, הרי שקיים צורך בשליטה על ההשלכות לשינויים האלה מחוץ ליכולת הראייה האסטרטגית של מנהלים מסויימים.

תהליך מודיעין עסקי תחרותי 

פעילות מודיעין תחרותי מהווה כלי שמנהלים יכולים באמצעותו לפקח באופן אקטיבי על השיוניים בסביבה החיצונית.

מודיעין תחרותי הינו תהליך של איסוף מידע, עיבודו, ניתוח והפצתו למנהלים לצרכי קבלת החלטות עסקיות מובנות, מושכלות ומבוססת מידע וידע.

מקורות המידע הינם דוחות שנתיים של מתחרים, עיתונות, מומחים המנתחים את ענף ספורט, מידע ממשלתי, מידע פרסומי ושיווקי.

מודיעין התחרותי אוסף מידע על מנהלי הקבוצות, על השחקים, בעלי העניין, המשקיעים, הספקים, הקשרים של הקבוצות עם גורמים שונים, חברות הפרסום ועוד.

בענף הבייסבול  המודיעין התחרותי מתבסס בעיקר על הסטטיסטיקות במשחקים אשר מסייעים בקבלת החלטות מיטביות על אופן שימוש בשחקנים ובמשאבים הפיננסיים בקבוצה.

יש קבוצות שאין להם את המשאבים למיון בתהליך הגיוס, הקבוצות הנ”ל מחפשות דרכים יצירתיות לפעילות CI  באופן לא פורמאלי הנובע מחוסר במשאבים.

מודיעין תחרותי המבוסס על ניתוח סטטיסטיקות מצריך השקעה במערכות מידע אשר אוספות נתונים ומעבדות אותו. במקרה זה מדובר על שילוב של מידע, טכנולוגיות מידע וניתוח.

המחקרים העוסקים ב- CI  מתמקדים בתעשיות אחרות כדוגמת אלקטרוניקה, רפואה וכד’, אך לא בספורט, למרות שפעילות הספורט חזקה ונאמדת ב 36.35 בליון דולר בארבעת הליגות הגדולות. הספרות המקצועית על תחום הספורט המקצועית הינה מעטה ומשקפת את הערך שלה ותרומתה לפעילות העסקית האמיתית העומדת מאחוריה המועדונים וקבוצות הספורט.

דוגמה להתמקדות במודיעין תחרותי בספורט היה בניאומו של מנכ”ל  Cincinnati Reds לאחר מינוי  במסיבת עיתונאים והוא הדגיש את חשיבותה של הפעילות המודיעינית (CI) ואת ההשפעה על ההחלטות כאשר קיים מידע על המתחרים ועל הפעילות הפיננסית שלהם.

 גם בתחום מירוצי המכוניות פעילות מודיעין עסקי תחרותי נדרשת.

מרוצי מכוניות גם הם אינם חסינים ממתחרים ומתחרות אגרסיבית. בענף זה היה נהוג בסוף כל תחרות להציג את הרכב הזוכה במשך כשנה, מה שגרם למתחרים לבחון את המפתח לניצחון של הרכב. ב2004 מנעו מאנשים לראות את הרכב המנצח ובכך הרחיקו מעיני המתחרים את המידע על הרכב הזוכה. פעילות המודיעין העיסקי גדלה, נערכו תשאילים לאנשי עסקים בתחום הספורט ובליגות הגדולות והם הסבירו את המניעים לפעילות ה- CI.

למרות שיש חשיבות רבה והשפעה של פעילות המודיעין התחרותי, עדיין המידע שנאסף הינו איכותני ולא כמותי. ככל שהCI  מתפתח בתחום העיסקי, כך יש יותר מחקר כמותי בתחום.

מחקרים בתחום הספורט מצאו קשר ישיר בין שימוש במודיעין תחרותי לתיפקוד העיסקי של הקבוצה ויכולתה הפיננסית.

יש דיאלוג שמתפתח בנושא CI  בתחום הספורט, כאשר יש קבוצות יריבות חלשות מול חזקות, הCI תורם לנצל את המשאבים באופן אופטימלי. הדיאלוג מתמקד בעיקר כיצד לנצל בצורה נכונה את ה – CI.

המודיעין התחרותי הוא כלי עסקי המתאים לענפים מסוגים שונים וכאשר לומדים את תהליך המודיעין, את אופן איסוף המידע, מקורות המידע, דרכי ניתוח המידע ומייצרים תוצרים המסייעים בקבלת החלטות, הרי שהענף עולה מדרגה מבחינה איכותית וגם פיננסית.

חלק מהפוסט מבוסס על המאמר: 

Hughes, S., & Beasley, F. (2007). An examination of the existence and usage of competitive intelligence in professional sports. Journal of Competitive Intelligence and Management4(1), 93-111.‏

קישור לתקציר מאמר באנגלית: 

http://www.sbaer.uca.edu/research/allied/2004_maui/strategic_management/01.pdf

מחברת הפוסט: 

ד”ר ענת קלומל-צוייג, מידענית אנליסטית ומומחית במודיעין עסקי תחרותי. 

כדאי לראות גם את זה

החיפוש – בין חיפוש ברשת האינטרנט לחיפוש על פי אושו

מנועי החיפוש (גוגל) כהתגשמות הפנטזיות העתיקות של המין האנושי בחיפוש והחיפוש על פי אושו. החיפוש מרתק …

תוכניות כנסים בנושא אנליזה

כנס מטעם הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ”ת) ומכון היצוא להסתייע באנליסט  להשלמת הפאזל המודיעיני בהשתתפות מרצה …

כתיבת תגובה