fbpx
ראשי | ארגון לומד | “מודיעין עסקי תחרותי ככלי מסודר לקבלת החלטות”

“מודיעין עסקי תחרותי ככלי מסודר לקבלת החלטות”

מאמר שכתבתי בשנת 2005 , ועדיין רלוונטי, אך כפי שקורה הרבה ברשת האינטרנט הוא הורד וחבל… 

המאמר התפרסם בניוזלטר בנושא התנהלות עסקית נבונה, המכללה העסקית של איגוד לשכות המסחר. גיליון 2 דצמבר, 2005.   

 “מודיעין עסקי תחרותי ככלי מסודר לקבלת החלטות”

בעסקים נדרשים לקבל החלטות מדי יום ובתכיפות רבה. למעשה, כל אימת שיש לבחור בין שתיים או יותר חלופות, הרי שנצבים בפני קבלת החלטה. כאשר הנושאים המוטלים על כף המאזניים הם כבדי משקל והתוצאה המתקבלת עלולה להיות בין הצלחתו של העסק לבין כשלונו, אין די בשיטות לא פורמאליות שהן אקראיות וחסרות עקביות ושיטתיות בקבלת החלטות אסטרטגיות ובטח לא ניתן לקבל החלטות המתבססות על תחושות בטן.

בעקבות המהפכה הטכנולוגית גברה התחרות העסקית, וגברה חשיבותה של החדשנות במוצרים לשם יצירת יתרון אסטרטגי. לכן, כאשר חברה מתחרה משנה אסטרטגיה עסקית, האם תצליח לשים לב בזמן לשינויים מבלי להשאר מאחור. כמה זמן תחכה עד שתתקבל בחברה שלך ההחלטה לגבי שינוי האסטרטגיה? כמה זמן לפני שיהיה מאוחר מידי?

    המעקב אחר הסביבה החיצונית הוא קריטי להישרדות העסק בעידן כה תחרותי. חברה שלא תשתנה בקצב של השינויים החיצוניים, תאבד מחוזקה. אפשר להשיג תחרותיות אסטרטגית רק כאשר האסטרטגיה מותאמת לשינויים בתעשייה ולמגמות החדשות של השוק.

    אומנם, עובדים רבים קוראים עיתונות ומגזינים מקצועיים מידי יום ומכירים את ה”שוק” בו הם פועלים. לעובדים רבים בחברה יש גם מידע על המתחרים ופעילותם. אך מה קורה למידע הזה שהוא מבוזר בין העובדים ואין מי שינהל אותו ויבצע הערכה מודיעינית? המידע הזה לא מגיע למקבלי ההחלטות. למעשה, המידע הזה נעלם.

המנכ”ל או מנהל השיווק הם אנשים עסוקים מאוד. אין להם בעיה לאתר מי הם המתחרים, ועל בסיס מה מתנהלת התחרות, אך יש להם בעיה לעקוב אחר כל השינויים המתחוללים בשוק ולאסוף באופן שיטתי וסבלני פיסות מידע אסטרטגי.

ביצוע הערכה לגבי השינויים העתידיים אינו דבר פשוט וברור. הערכה מציינת כל מה שאינו ידוע בוודאות. אנו נעריך את כיווני פעולתם של המתחרים בהתבסס על איסוף מידע אודות פעילותם של המתחרים בעבר ובהווה. אנו נעריך את השינויים בשוק בהתבסס על המידע הנאסף אודות הסביבה העסקית בהווה.

    לפיכך, מעקב אחר מתחרים והסביבה העסקית, אינה פעולה חד פעמית אלא פעילות מתמשכת של איסוף מידע מתמיד (מידע פנימי ומידע חיצוני), עיבוד המידע (סינון, הערכת המידע ואימות המידע), יצירת סינרגיה למידע וביצוע הערכות לשם קבלת החלטות. איסוף המידע הוא חלק אינטגרלי מתהליך יצירת השערות, ובניית הערכות ולכן הצעד הבא הוא הכוונת איסוף המידע. מידע אינו נאסף באקראי, אלא באופן מתוכנן, מסודר ובהתאמה להשערות.

איסוף מידע מתודולוגי מרשת האינטרנט 

    כיום חלק ניכר מהמידע נאסף מרשת האינטרנט. אך גם חיפוש מידע מקוון ללא הגדרה מדויקת של צרכי המידע אינו יעיל ולא יביא את המידע המיוחל אשר יסייע ביצירת הערכות מבוססות התומכות בקבלת החלטות אסטרטגיות. הכוונה זו תסייע בבחירת מילות מפתח מתאימות לחיפוש ובתכנון השאילתה. בנוסף, תהליך איסוף מידע מקוון מצריך שימוש באסטרטגיות חיפוש מגוונות, אשר לוקחות בחשבון משתנים שונים של התחום הנחקר, כגון שינויים בחקיקה, שינויים תרבותיים, חברתיים או פוליטיים, טכנולוגיה חדשה ועוד.

לשים לב לשינויים 

הסימנים המעידים על שינויים אינם צצים באופן מפתיע, אלא אנו נתייחס אליהם רק אם נתכנן את החיפוש. למעשה, המחפש יבחן את תוצאות אחזור המידע באופן ביקורתי וסלקטיבי.  מיומנויות חיפוש מידע דיגיטלי יסייעו גם בבחירת כלי חיפוש איכותיים ובחירת מאגרי מידע מסחריים מתאימים שיתרמו לצמצום ה”רעשים” ואחזור מידע לא רלוונטי.

    תהליך עבודה מסודר יאפשר איסוף מידע מקיף מרשת האינטרנט, אשר יהווה את הבסיס ליצירת הערכה מדויקת יותר של המציאות, היינו, הכרת הסביבה העסקית והערכה נכונה של פעילות המתחרים. בהתבסס על הערכה איכותית ניתן יהיה לבצע סימולציות הבוחנות את האסרטגיה העסקית ולבנות תרחישים מגוונים לגבי העתיד. כמו כן, ניתן יהיה לעמוד את השינוים בשוק בו פועלים, מרמת שינוי וודאי שעומד להתחולל ועד לשינוי שהסיכוי שיתחולל נמוך מאוד. ניתוח זה יסייע בבחינת השינויים בסביבה העסקית המצריכים הערכות מחודשת ושינוי אסטרטגי לעסק.

בקורס “מודיעין עסקי תחרותי – מידענות בעסקים” יושם דגש על החיבור בין הפילוסופיה ליצירת הערכות מודיעיניות לבין תהליך איסוף המידע העסקי. 

או ייעוץ לארגון בהקמת פונקציה של מודיעין תחרותי ויצירת מתודולוגיה מסודרת לאיסוף מידע והפצתו בקרב מקבלי ההחלטות. 

קישור לאתר בר-אוריין – פורטל למידענות ומודיעין עסקי תחרותי. 

ד”ר ענת קלומל-צוייג, מומחית במידענות מייעצת בהקמת פונקציה של מודיעין תחרותי בארגונים. 

כדאי לראות גם את זה

הטרנד החדש – משחקים את העתיד וצופים את השינויים בהווה במישחוק

 שימוש במשחקים לצרכים ארגוניים הפך לטרנד מוביל. הרעיון מאחורי השימוש במשחקים הוא להפוך פעולות שיגרתיות …

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט עושים כסף בענף הספורט  תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה …

כתיבת תגובה