fbpx
ראשי | דיגיטליות | מידענים מנהלים שיחות מקוונות

מידענים מנהלים שיחות מקוונות

המידענים הופכים להיות מנהלי שיחות מקוונות ברשת האינטרנט

המידענים משנים את עבודתם ממפיקי דוחות מידעניים ומנהלי תוכן בפורטלים למנהלי שיחות מקוונות ברשת האינטרנט. ניהול שיחות הוא היכולת להנגיש את הקולות האנושיים השונים כפי שהספרנים אחראים לארגון משאבי מידע הדיגיטליים, הספרים וכתבי העת בקטלוג הספרייה.

המושג “שווקים הם שיחות”

המושג “שווקים הם שיחות”, אשר הגה הפילוסוף דיוויד ויינברגר, משקף את הקול האנושי, המתבטא בשיחות מקוונות ברשתות חברתיות, המציגות אופנים חדשים ורבי עוצמה של ארגון חברתי, שיתוף ידע וקידום אג’נדות חברתיות ועסקיות. קולות האנשים ברשת האינטרנט בפלטפורמות ווב 2.0 הולכים ומתרבים במהירות דרך המחשבים הניידים ודרך אלפי האפליקציות בסמארטפונים. מידע זורם ועובר מערוץ לערוץ כשיחה ברשת החברתית פייסבוק, כתמונה באפליקציית התמונות של אינסטיגרם, כדיון בלינקדין, כציוץ בטוויטר או כסרט וידיאו ביוטיוב.

אביב המהפכות ממשיך ברשת האינטרנט 

מהפכות במשטרים ותיקים ומחאות חברתיות רבות שהיינו עדים להן בתקופה האחרונה החלו למעשה באינטרנט. מיום שפרצו המהפכות במצרים ובתוניס, בינואר 2011, ועד לימים אלה לא פסקו גלי המחאה ואי השקט. באביב החלו להתפשט גלי מחאות גם באירופה, בהודו והגיעו גם לישראל, וכך היינו עדים למחאת האוהלים הגדולה, ולמחאת הקוטג’ ופסק הזמן. בבריטניה פרצו מהומות שנמשכו ארבעה ימים ועלו כמיליון דולר, בערים שונות בארצות הברית פרצו גלי מחאה ונשדדו חנויות רבות בידי קבוצות מחאה מאורגנות, והמשטרה התקשתה להשתלט עליהן ולהפסיק את המהומות. מחקרים בארצות הברית העריכו כי לא כל המהומות החלו בהתאגדות ברשת האינטרנט. מקצתן החלו בעקבות שיחות בין אנשים במהלך נסיעה באוטובוס, אך רובן התעורר והתחזק באמצעות הודעות סמס אישיות ושיחות שנפוצו ברשתות חברתיות בצורה מהירה והצליחו לאגד מספר רב של אנשים. הטכנולוגיה סייעה בעיקר לתחילת המאבק ולהפצת תוצאות של אירועים שונים, והיא גם  אפשרה תיאום  בין האנשים וארגונם כקבוצה.  

פרדוקס החשיפה למידע 

      הפרדוקס היסודי שנוצר עם התפתחות הטכנולוגיה הפרסונלית של המחשב הנייד, הסמארטפון וריבוי האפקליקציות בחיינו הוא שמצד אחד אנו חשופים למידע בכל רגע נתון ומסוגלים להישמר מכל אי סדר בחיינו, ומצד שני גובר אי השקט כל הזמן. מחאות חדשות צצות בעולם, ויוצרות ערפל רב בחיינו, הן מתפשטות ומתרחבות משיחה בקבוצה מצומצמת לקהילה עצומה, המתקוממת על יוקר המחיה, על מדיניות קלוקלת של השלטון במדינה או בעיר, על מוצרים ושירותים.  

      המהפכות החדשות מתקרבות לכל תחום בחיינו ומשנות את השיח במדינות ובשווקים. המידענים שאחראים על הנגשת המידע בספריות, בפונקציות של מודיעין תחרותי צריכים לשנות את צורת העבודה שלהם כמספקי מידע למנהלי שיחות. הם אחראים על יצירת שיח איכותי, שיח מעמיק שבו נשמעים קולות אנושיים מגוונים. שווקים הם שיחות, רק כאשר מאפשרים לשמוע את תבונת ההמונים, להקשיב לרעיונות חדשים ולהכיר את התפיסות השונות.

כל פעילות מקוונת היא שיחה 

      רשת האינטרנט היא מקום שבו מתקיימת פעילות מקוונת עצומה. אנשים מוכרים וקונים מוצרים, הם מייצרים תכנים, מעלים תמונות, מצביעים בהקלקות, מפיצים קישורים ומדברים ביניהם. הרשת e-anything היא מקום שבו אנשים יכולים ללמוד, לדבר  זה עם זה, לבצע עסקאות, לקיים אינטראקציות מסוגים שונים ולייצר את השיחות.

      האינטרנט הוא שוק של צרכנים המחפשים מוצרים, ובעלי עסקים המעוניינים למכור, להפיץ ולהציג נושאים שמעניינים אותם. כל פעילות כזו היא שיחה. היא יכולה לכלול דעות, רייטינג, קישורים לנושאים אחרים או מוצרים אחרים (כמו בחנות המקוונת אמזון, באתר יוטיוב לסרטי וידיאו המציג המלצות לסרטים נוספים). לכל שיחה כזו יש התחלה, אמצע וסוף. מכירה יכולה להיות סימן קריאה של משפט. קישור סרט מיוטיוב לרשת החברתית היא סימן של תמיכה, הקלקה של לייק על סטטוס כלשהו בפייסבוק הוא סימן של אהדה לנושא.

      רוב השיחות הן על “ערך”: ערך של אג’נדה מסוימת, ערך של מוצרים, ערך של חברות. השיחות ברשת משקפות את הדעות והתפיסות של האנשים. השיחות מציגות את הערך שהאנשים נותנים לנושא מסוים, ולמעשה זהו ההיגיון שעומד מאחורי אירועים שונים שהתחוללו בהיסטוריה בכל מיני מקומות. השינוי הוא בכך שכיום השיחות הן גלובליות, הן חובקות עולם והן קשורות זו לזו  ורובן מתקיימות ברשת האינטרנט.

      בעבר הייתה השליטה על השיח הציבורי נתונה כולה בידי ראשי השלטון, שהעבירו מסרים לאזרחים באמצעות צינורות מדיה שונים. כיום בעידן ווב 2.0 השיחות מתנהלות ברשתות החברתיות ולא רק במדיה המסורתית ולכן התפתחה מגמתו של השלטון הדמוקרטי להיות ממשל שקוף, זמין ופתוח לאינטראקציה בין המדינה ורשויותיה לאזרחים בפורטלים של gov, ובפלטפורמות של ווב 2.0 שונים.  

     כך קרה גם בעולם העסקים. החברות מכרו את המוצרים שלהן דרך הפרסומות, יחסי הציבור והקמעונאים. המסר היה חד סיטרי, השיחות היו הודעות. המשווקים הגדירו קהלים והפכו את הצרכן לאובייקט שמעוניינים למכור לו את המוצר בכל אמצעי שיווקי אפשרי. כיום רשת האינטרנט מאפשרת תגובה והשמעת קול אנושי. האנשים מדווחים על החוויות, על הרצונות, על הכוונות, על הצרכים, על האובססיות שלהם. הצרכנים שותפים בפיתוח, תכנון ואפילו תמחור המוצרים והשירותים שהם מעוניינים לרכוש.

      יחסי הציבור והפרסומות עדיין מהווים פילטר לשיחות, אך השיחות ברשת הולכות וגדלות, ודרכן קל יותר ללמוד על האמת שעומדת מאחורי המוצרים או השירותים, ועל האמת שעומדת מאחורי מדיניות של ממשלה מסוימת. השיחות מייצגות את הקולות של כל השחקנים במחזה ואת הנושאים שיוצגו בו. השיחות הן מסגרת היוצרת למידה, ושיחות חדשות מבטלות שיחות ישנות. השיחות הן שאלות ותשובות בנושאים מסוימים או  צרכים ופתרונות. השיחות יכולות להיווצר באקראי או בכוונה. הפלטפורמה של ווב 2.0 יוצרת את המסגרת של השיחות הללו, אך יש לנהל, לווסת, לארגן ולהפוך אותן לנגישות לכל מי שמעוניין לקחת חלק בהן. ניהול קהילות, ניהול מדיות חברתיות כולל מיפוי השחקנים ונושאי השיחות על ידי מומחי מידע יאפשרו שיח עשיר יותר.

מידענים מנהלים שיחות מקוונות 

      המידענים הם אלו שמנהלים את הפלטפורמות שבהן מתקיימות השיחות המהוות מסגרת לניהול השווקים. תפקידם הוא להפוך את המידע לנגיש. על כן, ככל שהמידענים ייטיבו לנהל את הפלטפורמות ברשת: ויקיפדיה, בלוגים, קבוצות ברשתות חברתיות, קישורם לאפליקציות ועוד, ויספקו מידע משלים, הרי שהשיחות יתפתחו ויהפכו לשיחות חכמות יותר ובדרך זו השווקים יהיו איכותיים.

ד”ר ענת קלומל ארגנה את יום העיון “רשתות חברתיות 2012” בכנס טלדן למידע במאי והמאמר הוא סיכום הרצאתה בכנס זה.

כדאי לראות גם את זה

כיכר קוגל – איך מקימים אתר אינטרנט לקהל הדתי?

הפוסט פורסם בבלוג בקפה דה מרקר בתאריך 27.4.2009 וגם באתר “אקונומיסט” יכר קוגל- איך מקימים …

תיעוד כנסים – כנס מידע 2010 – המלצותי לימי עיון

הפוסט פורסם בקפה דה מרקר שירד בתאריך ה – 25.4.2010 . כמידענית שבכל שנה לוקחת …

כתיבת תגובה