fbpx
ראשי | חדשנות | מקימים מגרש משחקים בעיר חכמה

מקימים מגרש משחקים בעיר חכמה

גיימיפיקציה בערים חכמות: משחק עתידני או אלמנט מציאותי בעיר חכמה? 

גיימיפיקציה (“משחוק”) הוא שוק שערכו צפוי לחצות סך של 11 ביליון דולר בשנת 2020. לא מדובר במשחק לשם משחק, אלא במקרה של ערים חכמות, בכלי שיכול לסייע בחלק מהבעיות הקשורות בניהול העיר, במיוחד בזמנים בהם זורם מידע רב, אוכלוסייה מתרחבת והשימוש בטכנולוגיה גדל.

מה זה בכלל, וכיצד אפשר לשלב זאת עם ערים חכמות?: שילוב של אלמנטים הקשורים בעולם המשחקים ושימושם מחוץ למשחק. ולמה זה טוב? אם במשחק מחשב כמו “סימסיטי” תושב כלשהו מנסה לנהל עיר, בעיר חכמה שימוש באלמנטים משחקיים יעזרו לתושבים להיות חלק פעיל מניהול ענייני העיר ביום-יום.

עידוד מעורבות תושבים חשובה ותורמת לעיר. בתקציב 2017 של עיריית חדרה הוחלט להקצות סכום של מיליון שקלים אשר יעוד השקעתו ייבחר על ידי תושבים. הדבר נעשה באמצעות סקר אונליין, ויתכן ומהווה דוגמא חלוצית להשפעת האוכלוסייה המקומית באופן ישיר על חלק מהתקציב העירוני. אך בגיימיפיקציה לא מדובר בסקר או בפעילות בודדת של תושבים.

ביום-יום תושבים נתקלים במפגעים עירוניים שונים. אחד הדברים בעיר חכמה שיאפשרו לצמצם מפגעים ובסיוע הטכנולוגיה הוא תוספת של חיישנים, מצלמות ומערכות ניהול אוטונומיות. אלה לא יוכלו, לפחות לא בשלב ההתהוות של עיר חכמה, לכסות ולזהות את הכל ועדיין תידרש מעורבות אנושית ברמה כלשהי. כאן מקומם של התושבים לדווח על בעיות.

כך למשל, בנושאי איכות סביבה, ישנם אירועים וריחות שהתושבים יזהו אך המערכות הקיימות לא מזהות, וכך בנושאים אחרים בגלל מגבלות טכנולוגיות, תקציביות או אחרות. חלק מהבעיות האלה מזוהות על-ידי אנשים, אך לא מדווחות מסיבות שונות: מתוך הנחה שמישהו אחר ידווח, שזה יזוהה לבד, שזה זמני, סדר עדיפויות אישי, חוסר מודעות או כל סיבה אחרת. אם בעיר חכמה אינטראקציה ומעורבות תושבים חשובה, כדאי לבסס אותה. יכול להיות שגיימיפיקציה הינה אחת הדרכים לעשות זאת.

שימוש באלמנטים מבוססי משחק כדירוג או ניקוד וירטואלי בדיווח על מפגעים. הצגת רשימת התושבים המעורבים במה שקורה בעיר, והוקרה שלהם על כך. ומצדה של העיר, הצגה של מד התקדמות לגבי זמן המענה וסגירת תלונות שמגיעות על מפגעים כגון בור שנפער בכביש באחת השכונות. כל אלה הם חלק מעקרונות שמוצאים אותם במשחקים-ניקוד, פרסים, סיכומי פעילות והתקדמות, ייצוג ושילוב ברשתות חברתיות, תקציבים וירטואליים וכו’. מעבר לאלמנט יש במשחק סיפור כלשהו או רעיון. בעיר חכמה יהיה זה לדוגמא זיהוי ודיווח על בעיה, עידוד למעורבות או פעילות כלשהי התורמת לשאר התושבים ועוד.

 

גיימיפיקציה בערים חכמות

 

אם בנקודות עסקינן, הנה כמה נקודות למחשבה ודוגמאות… משחק דמוי “פוקימון” בו יפוזרו דמויות וירטואליות ואלמנטים הקשורים לעיר באתרי מורשת, שמורות טבע ואתרים מרכזיים בעיר למבקר בעיר. או על אלמנט של משחק על-מנת לעודד תושבים להשתמש באנרגיה חלופית, מחזור אשפה, שימוש בתחבורה ציבורית או להתחבר יחד מעבר לעולם הווירטואלי וליצור קבוצות הליכה עירוניות לשמירה על הבריאות. מי שיחבור לקבוצה וקבוצה שתתמיד, יזכו לתגמול. ומה עם חידונים הקשורים לעיר ולאירועים בעיר? שילוב של פרסום עסקים עירוניים ונושאים כלכליים במשחקים כאלה? חינוך ועידוד השכלה דרך ניקוד וירטואלי לתושבים? ועוד אפשרויות רבות.

בעזרת גיימיפיקציה, תתאפשר הגברת המוטיבציה של תושבים להיות מעורבים יותר. בעיר חכמה, תוך שימוש בטכנולוגיה המשימה הזאת קלה יותר. מהגעה לתושב ועידוד לאינטראקציה ועד שינוי התנהגות תושבים בנושאים כמו חינוך, בריאות, איכות סביבה וכו’. מוכנים להקמת מגרש משחקים חדש בעיר שישפר את איכות חיי תושביה?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כדאי לראות גם את זה

MuniExpo 2021 יריד חדשנות אורבנית

כנס השנתי מטעם מרכז השלטון המקומי

מאגרי מידע

רשויות מקומיות נקנסו על ידי משרד המשפטים כי הפרו את חוק הגנת הפרטיות

רשויות מקומיות מחזיקות כמות אדירה של מידע, ביניהם רישומי תושבים, שיבוצי ילדים למוסדות חינוך, הטבות …

כתיבת תגובה