fbpx
ראשי | טכנולוגיה | עולם הרשתות החברתיות – אחזור מידע

עולם הרשתות החברתיות – אחזור מידע

הפוסט פורסם בשנת 2010 ,בתאריך ה – 12.5.2010. מספר הצפיות: 796 .

בשבוע שעבר התקיים יום העיון “עולם הרשתות החברתיות – אחזור מידע” , יום עיון שבחן את הנושא מנקודת מבט מידענית והמידע שניתן לאתר ולחפש במקורות מידע אלו. 

יום זה התחלתי במצגת המציגה את המגוון הרב של רשתות חברתיות בעולם. מסתבר, שלמרות שהאינטרנט מחבר את העולם , ואנו חיים ב”כפר גלובלי” , הרשתות החברתיות יצרו דווקא מגמה חדשה שמדגישה את הלוקליזציה ואת הרשתות הקהילתיות, הקבוצתיות השונות ולא  את הכפר הגלובלי. אנו מוצאים את המשותף עם הדומים לנו ועם האנשים שיש לנו עמם תחומי עניין משותפים.

לפיכך, המסקנה מרשתות חברתיות, שיש צורך לאתר קודם כל את הרשת החברתית המתאימה ולבחון אותה על פי פרמטרים להערכת רשתות חברתיות.

בנוסף , סוגיה נוספת שהעלתי, הינה “עולם ללא סודות”. אנשים משתפים במידע, אפילו מידע מאוד חושפני ואינטימי. אנחנו יודעים היום הרבה יותר על אנשים. הם מעלים תמונות, רושמים את כתובת מגוריהם, אימייל ועוד פרטים שלא היינו מצפים שאנשים ישתפו ברשת האינטרנט. ועובדה, המחקרים מראים כי אנשים  משתפים. החיים הופכים להיות יותר ויותר שקופים. ואולי אנחנו חוזרים מהכפר הגלובלי, לכפר הקרוב שבו כולם יודעים על כולם.

השיתופיות במידע האישי של אנשים מובילה אותי למחשבה כי יש יותר ויותר מידע היום שמפורסם ברשת האינטרנט, הרבה מאוד מידע, שפע של מידע, גם עומס מידע. 

היום אנחנו פחות מצליבים מידע, פחות בודקים את המידע. הפרמטרים להערכת מידע הם שונים היום. אנחנו צריכים היום לקבל החלטות יותר יצירתיות ולהתבסס על מידע באופן אחר מאשר התבססנו בעבר. שימו לב, הדגש קבלת החלטות על מידע באופן יצירתי, לא נצמדים למידע , אלא המידע הוא מקור ליצירתיות, לחשיבה אחרת .

היבט נוסף שאני רוצה להדגיש הינו השוני באופי המידע היום. המידע בעבר היה יותר סטטי, מעובד ומאורגן. בעידן הרשתות החברתיות המידע בתנועה, הוא נע ועובר טרנספורמציה באופן מהיר ביותר ולכן , כאשר אנו עורכים חיפוש – אנו  משלבים חיפוש ממנוע החיפוש גוגל , מידע יותר סטטי וחיפוש  ב – Real TIme  ‘מידע שמשתנה, המידע החדש שדרכו אנו לומדים על החדש בתחום, הוא נתבך נוסף למידע . 

שני סוגי המידע משלימים זה את זה. שני סוגי המידע נדרשים לקבלת החלטות יצירתית. לכן, נדרשת מיומנויות שימוש במידע, התעדכנות, עיבוד והפצה.

לסיום, השכבה החברתית שלנו תהיה יותר ויותר מרכזית בהתקדמות שלנו בערוצי המידע והידע של חיינו. הפעילות שלנו תהיה יותר ויותר באמצעות השיתופיות ברשתות החברתיות .

ארי גוטסמן הרצה בצורה מעניינת על פיתוח עסקי מרשתות חברתיות. הוא הציג את החשיבה האמריקאית והעסקית, ד”ר אמיר ברנע הציג באור אינטלקטואלי התייחסות מזווית אחרת לרשתות, ד”ר אלון הסגל הרצה בצורה מרתקת והתייחס לציוצים המחברים אותנו בעולם ואת נושא הסלב, החשיפה של מידע בעידן שלנו על פי התפיסה הפרוטסטנטית, שרון ויינטה הציג באופן מאוד מקצועי את נושא מאגר הנתונים ברשתות החברתיות, במיוחד פייסבוק. בפעם הראשונה שמשהו עשה סדר בנתונים החדשים שאנו יכולים לאחזר מרשתות חברתיות- הרצאה מעולה, צ’אק קליין הסביר איך הוא מאתר אנשים חדשים דרך חברות בקבוצות ברשת לינקדאין מתוך ניסיון מקצועי לאתר מומחים ואוריינטציה אמריקאית, עדי קרדונצ’יק הציגה מודלים חדשים במודיעין תחרותי ורשתות חברתיות, ד”ר טלי מרכוס בחנה את האינטראקציות מקוונות והגיעה למסקנה שמאווטר, דמות אנונימית חדשה אל הדמות האמיתית ברשת , האמינות עולה ככל שמשתמשים הם הם עצמם ולא מתחזים לאחרים כפי שהיה נפוץ יותר בראשית האינטרנט בצ’אטים, יעקב פוטרמן הדגים את הרעיון של רשתות חברתיות וווב 2.0 בספריות חדשות בעולם – מאוד מעניין. 

אין ספק שהשתתפות ביום זה במסגרת כנס מידע 2010 היתה חוויה אינטלקטואלי בהבנת המגמות ברשת האינטרנט, אשר לדעתי מהוות את המהפכה הנוכחית באחזור המידע ובהתנהגותינו עם המידע.  

במהלך יום העיון אני תקצרתי במהירות הבזק את ההרצאות כאשר אני מנחה את היום על הבמה. אתגר הוא לכתוב בקיצור ב – 140 תווים בטוויטר ואחר כך גם הוספתי ציוצים בפייסבוק. כל הצופים ביום זה ראו את העדכונים On-line . האם זה לא העתיד? 

השנה זו המחברת שלי היתה הטוויטר והפייסבוק. לא סכמתי בוורד ולא במחברת.  

מי שרוצה לראות את המצגות ניתן לראות באתר שלי: קישור למצגות


 תוכנית יום העיון

עולם הרשתות החברתיות – אחזור מידע

האירוע בפסייבוק – תקציר הרצאות

PageRank תקציר יום העיוןאם מנוע החיפוש גוגל שינה את עולם החיפוש בנוסחת

 הרי שרשתות החברתיות יצרו את החיפוש החברתי. תוצאה שגויה באחזור מידע ממנועי חיפוש מבריחה את הגולשים אל האלטרנטיבות שהן הרשתות החברתיות ומחזקת את חשיבותן. המגמות מאותתות על היווצרותה של רשת שבה לא רק קוראים או צופים במידע, אלא גם מתקשריםמשתפים פעולה עם עמיתים ומבצעים פעולות שונות באמצעות הרשת החברתית המספקת הקשר רחב יותר למה שמחפשים. אם בחיפוש שהוא מבוסס על תגים בדלישס ניתן לשלב מידע מפליקר או יוטיוב, להיעזר בקשרים חברתיים בזכות ההשתייכות לקבוצה בלינקדאין או בפייסבוק, הרי שהעתיד באחזור המידע הינו מרשתות חברתיות. יום העיון יעסוק במגמה זו מההיבט הטכנולוגי, מקצועיות בחיפוש המידע, מודיעין תחרותיו היישומים.    

 יו”ר: ענת קלומל, תפנית בית ספר למנהלים של האוניברסיטה הפתוח הלימודי המשך,

והמכללה העסקית של איגוד לשכות המסחר.

מושב א’ – מחיפוש בזמן אמת לחיפוש אצל חבריי – מגמות טכנולוגיות

  09:15-09:00   דברי פתיחה:

סוגי רשתות חברתיות וחיפוש המידע בהן מנקודת מבט מידענית

קישור למצגות:

רשתות חברתיות חלק א’

רשתות חברתיות חלק ב’  

ענת קלומל, האוניברסיטה הפתוחה ואיגוד לשכותהמסחר    

www.bar-oriyan.com

http://anatklumel.cafe.themarker.com

http://www.linkedin.com/in/anatklumel

עו”ד מיכל ברטוב , איזון האינטרסים בין החברה לעובד בשימוש ברשתות חברתיות בארגון

עו”ד מיכל ברטוב מידענית ועורכת דין –      michal.bar@gmail.com

   09:40-09:15  מדוע העתיד באחזור מידע מרשתות חברתיות?

ארי גוטסמן , www.nomadigo.com     Nomadigo

 קישור לרשת חברתית

http://il.linkedin.com/in/arigottesmann

http://www.facebook.com/arigo

      09:40:10:10 אחזור מידע מבוסס קהילה – משמעויות בפיתוח מנוע חיפוש

אמיל אסמילון, Collarity Inc  

  10:10:10:30 אחזור מידע – ממנועי חיפוש לחיפוש חברתיקישור למצגת

אבי מזרחי, מידען עצמאי  

אביבפייסבוק הבלוג של אבי http://www.talker.co.il/avimizrahi

  10:30-11:00 הפסקת קפה    

מושב ב’ חיפוש חברתי – כיוונים עתידיים

  11:40-11:00 תובנות משידורי הניסיון – מדיה חברתית למתקדמים

 יוסי תאגורי וליאור צורף, תוכנית הוידאו  מ-  www.shidurey.com

      12:10-11:40 המעברממידע [פוסט]  לידע [טוויט..ציוץ] ברשת החברתית

ההרצאה תתמקד במעבר מתהליך יצירת מידע באמצעות בלוגים, ויקי או אתרי תוכן לתהליך הפצה של ידע ברשתות חברתיות, יישומים המשלבים הערכת עמיתים וחוכמת ההמונים. תהליך המעבר משלב בתוכו את תופעת “ההידהוד” המאפשרת הפצת רעיונות, צרכים ותחומי עניין בין אנשים בעלי תחום עיניין דומה מתוך כוונה להעזר בניסיון, בחוויות ובקיצור בידע המצוי אצל הקבוצה כולה.

תהליך זה מביא לקיצור זמן מציאת פתרון אופטימלי ומאפשר שיתוף ויצירה משותפים. התנאי הוא להיות מודע ולהבין את דרכי ההתנהלות הנהוגים בסביבת המדיה החברתית דיגיטאלית.


 ד”ר אלון הסגל, המרכז ללימודיםאקדמיים ואוניברסיטת בר-אילן  

  LinkedIn      http://il.linkedin.com/in/vanola1

       12:30-12:10  זווית אחרת על רשתות חברתיות       קישור למצגת

 ד”ר אמיר ברנע, תפנית, האוניברסיטההפתוחה  

 13:00-12:30 שיח מומחים – האם העתיד באחזור מידע מרשתות חברתיות?  

מנחה: ענת קלומל

משתתפים: ארי גוסטמן, ד”ר אלון הסגל, ד”ר אמיר ברנע, אבי מזרחי.

  13:00-14:30 הפסקת צהריים  

מושב ג’ מודיעין תחרותיברשתות חברתיות

 14:50 -14:30 אחזור מידע מרשתות חברתיות בתשלום

רן חנוך, MaKam    

 15:20-14:50 מאגר הנתונים שמאחורי הרשת החברתית קישור למצגת

שרון ויינטה, יזםומרצה בנושא “ניהול מוצר” בתפנית, האוניברסיטה הפתוחה

http://www.facebook.com/sharon.viente

http://il.linkedin.com/in/sharonviente

           15:20:15:45 רשתות חברתיות כמקור מידע עבור מודיעין תחרותי

הצמיחה במספר המשתמשים ברשתות החברתיות, מחד, וההכרה של ארגונים עסקיים בכוחן של הרשתות הללו, מאידך, (כאמצעי לגיוס עובדים, שיווק ותקשורת ישירה עם לקוחות) , מהווה הזדמנות פז לאנשי המודיעין התחרותי, הסורקים את הרשתות הללו לטובת יצירת תמונה מודיעינית.

במסגרת ההרצאה, נדון במאפייני הרשתות החברתיות ובמידע שניתן לדלות מהן לטובת יצירת התמונה המודיעינית. כמו-כן, אציג המשגה המשפרת את תהליך תאום הציפיות בין הלקוח העסקי לאנשי המודיעין התחרותי.

עדי קרדונצ’יק ,Infostream     http://www.infostream.co.il

http://cafe.themarker.com/view.php?u=98828

http://www.linkedin.com/pub/adi-kardontc

… http://twitter.com/Adikard

      16:00-15:45 הפסקת קפה

   מושב ד’ “לא לבדו” ברשת האינטרנט

  16:20-16:00   “אם אתהלא חבר בקבוצות ברשת LinkedIn, אתה לא קיים” – כלי למציאת “מומחי תעשייה” ומועמדיםלתפקידים בכירים  קישור למצגת

צ’אק קליין , חברת “אמקון” (רעננה/ שיקגו)   ( http://www.linkedin.com/in/amcon

   16:40-16:20  מודל ארבעת המימדים שלאינטראקציה מקוונת בקבוצות    קישור למצגת

ד”ר טלי מרכוס , מידענית עצמאית ומומחית לניהול ידע

   17:00-16:40 שיתוף מידע וניצול ידע במקום אחזור מידע בספריות  קישור למצגת

 יעקבפוטרמן, מידען עצמאי   http://www.facebook.com/Yaacovp

   קהל היעד: מידענים, ספרנים, מנהלי מודיעין תחרותי, מנהלי תוכן, מנהלי פורטלים, מנהלי ידע, אנשי מקצועהמתעניינים בטכנולוגיות חדשות של חיפוש וכל העוסקים בתחום המידע והידע.

כדאי לראות גם את זה

החיפוש – בין חיפוש ברשת האינטרנט לחיפוש על פי אושו

מנועי החיפוש (גוגל) כהתגשמות הפנטזיות העתיקות של המין האנושי בחיפוש והחיפוש על פי אושו. החיפוש מרתק …

הטרנד החדש – משחקים את העתיד וצופים את השינויים בהווה במישחוק

 שימוש במשחקים לצרכים ארגוניים הפך לטרנד מוביל. הרעיון מאחורי השימוש במשחקים הוא להפוך פעולות שיגרתיות …

כתיבת תגובה