fbpx
ראשי | מודיעין עסקי תחרותי | קורסים אקדמיים בתחום המודיעין עסקי תחרותי

קורסים אקדמיים בתחום המודיעין עסקי תחרותי

הפוסט פורסם בשנת 2017, 8.8.2017 וזכה ל 1344 צפיות.

בשנים האחרונות קורסי “מודיעין עסקי תחרותי” מתווספים יותר ויותר לתוכניות הלימודים במנהל עסקים. אני למדתי במכללה האקדמית פרס, במכון לב – בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים בחוגים למנהל עסקים והיום אני מלמדת את הקורס במכללה האקדמית בית ברל בחוג ללימודי מידענות. במשך 13 שנים אני משלבת מודיעין עסקי תחרותי בלימודי “הכשרת מידענים” במסגרת האוניברסיטה הפתוחה ואכן בוגרים שלי השתלבו בפונקציות של מודיעין עסקי תחרותי ואפילו הקימו בחברות פונקציה זו. 

פתחתי קורס אקדמי המשלב תיאוריה והרבה מאוד פרקטיקה המשלבת איסוף מידע בצוותים אודות חברות עסקיות וניתוח מידע על ידי כל סטודנט באמצעות מודלים עסקיים המתאימים. 

קראתי מאות פרוייקטים של סטודנטים ואני מאוד מרוצה מהתוצרים ולומדת כל הזמן מחדש. 

אחד המאמרים שקראתי לפני שנים והוא משנת 2000 שנכתב על ידי Siegel, C. F  מכתב העת Journal of Marketing Education פירט את חשיבות לימוד תחום המודיעין עסקי בחוגים למנהל עסקים בתחומי השיווק. 

Siegel, C. F. Introducing Marketing Students to Business Intelligence Using Project Based Learning on the World Wide Web. Journal of Marketing Education; Aug 2000; 22, 2

וכך מגדיר את המודיעין עסקי תחרותי:

מה זה מודיעין עסקי? בימינו, חברות שבונות תוכנית עסקית נעזרות באיסוף מידע על חברות מתחרות, בצורה אתית וחוקית (כאשר איסוף המידע נעשה באופן לא אתי או חוקי, מדובר בריגול עסקי). מידע זה מסייע לחברה ביצירת תוכנית אסטרטגית ולהבין מהם הצעדים שעליה לעשות בהמשך. פעילות איסוף המידע נקראת מודיעין עסקי. בשנים האחרונות רוב איסוף המידע נעשה דרך האינטרנט.

מה קורה היום (בשנת 2000), מאז השתנה? פקולטות למנהל עסקים לרוב לא מלמדות מודיעין עסקי באופן ישיר. כאשר ישנה התמקדות בנושא, החומר הנאסף לרוב לא מקוון או שלא ניתן דגש על אמינות החומר.

ההצעה: הכנת סטודנטים לשיווק לשוק התעסוקתי המודרני באמצעות לימוד על מודיעין עסקי ומטרותיו, וכיצד האינטרנט יכול לשמש כלי עזר רב עוצמה להשגת מטרות אלו.

השיטה: תוכנית לימודים בעלת שני שלבים, הראשון מבוסס הרצאות ומתאים לכיתות גדולות. השני הוא שלב אופציונלי ונותן אפשרות להתעמק וליישם את החומר הנלמד בצורת פרוייקטים, כאשר המרצה בשלב זה משמש כמנחה ועליו להיות זמין לתלמידים בצורה מאוד נרחבת ולהיות מעורב מאוד באופן מעשי בפרויקטים שהם מבצעים. בגלל שהנחיית פרויקטים דורשת מחויבות מאוד גדולה מהמרצים, השלב השני מיועד בעיקר לכיתות קטנות (12 עד 26 תלמידים).

השלב הראשון: הכוונה והקמת תשתית אצל סטודנטים לשיווק על ידי פיתוח מיומנויות חיפוש ואיתור מידע באינטרנט. במקביל – לימוד הערכת מהימנות ודיוק המקורות. הצגת ארבע שאלות בסיסיות:

–          מהו מודיעין וכיצד הוא שונה מריגול ארגוני?

–          מדוע להשתמש בפעילות מודיעינית?

–          מי מבצע את אותה פעילות?

–          כיצד היא נעשית?

השלב השני:מבוסס פרויקטים ויכול להיות בהיקפים שונים. למשל:

  • פרויקט המתמקד רק בפן התחרותי של מודיעין עסקי, משתמש באתרי האינטרנט של המתחרים ומיועד לפרק זמן של 2-4 שבועות לסטודנטים יחידים או זוגות.
  • פרויקט מורחב, המתמקד בשתי חברות המתחרות באופן ישיר בתעשיה מסוימת ומיועד לפרק זמן של כ-6 שבועות לסטודנטים יחידים, זוגות או שלשות.
  • פרויקט תכנית שיווק בינלאומית, המחולק לניתוח השוק והכנת תכנית שיווק בינלאומית בהתאם למוצר מסוים. הוא מיועד לסמסטר שלם או כמטלת סיום לקורס, ומיועד לצוותים של 3 או 4 סטודנטים.

לסיכום, בין אם בכיתות גדולות או קטנות מומלץ ללמד סטודנטים לשיווק על מודיעין עסקי ולחשוף אותם לנושאים אליהם הם נחשפים פחות אם בכלל, ובראשם חיפוש מידע ומחקר דרך האינטרנט.

כדאי לראות גם את זה

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט עושים כסף בענף הספורט  תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה …

ריגול תעשייתי או מודיעין תחרותי – מנקודת מבט תוקף ומתגונן

להעמיק ולהבין מה זה ריגול תעשייתי או ריגול עסקי  “ידע הוא כוח” הינו התמצית למודיעין …

כתיבת תגובה