fbpx
ראשי | מודיעין עסקי תחרותי | ריגול תעשייתי או מודיעין תחרותי – מנקודת מבט תוקף ומתגונן

ריגול תעשייתי או מודיעין תחרותי – מנקודת מבט תוקף ומתגונן

להעמיק ולהבין מה זה ריגול תעשייתי או ריגול עסקי 

“ידע הוא כוח” הינו התמצית למודיעין עסקי-תחרותי, אולי יותר נכון “ידע הוא מכפיל כוח”. בשביל לשרוד בעולם העסקים צריך להכיר את המתחרים שלך ולהיות בעלי יתרון תמידי וגם להכיר את האיומים שיכולים להשפיע על פעילות החברה. על כן איסוף מודיעין תחרותי הפך לחלק לגיטימי מהפעילות העסקית של מרבית החברות המובילות בעולם. עם זאת, ריגול תעשייתי הינו פעולה פלילית שבאה לידי ביטוי בפריצות למשרדים, האזנות סתר, מעקבים וצילומים בסתר, מתן שוחד לעובדים, גניבת מסמכים, תוכניות ייצור ודואר ואזנה למערכות מחשב וגניבת מחשבים ואמצעי אחסנה.  

כמובן, שפעילות מודיעין תחרותי אינה צריכה להתבצע בצורת ריגול ועבירה על החוק. 

ריגול תעשייתי הוא איסוף מידע  סודי ולא לגיטימי, על מוצרים ותהליכי עבודה של מתחרים. שיטות הריגול התעשייתי דומות לשיטות ריגול הצבאי והן נחשבות עבירה פלילית. 

ההבדל בין ריגול תעשייתי למודיעין עסקי

מודיעין עסקי הינו איסוף מידע לגיטימי, המאפשר ללמוד על היריב, המודיעין העסקי כולל מעקב אחר פרסומים פומביים, הודעות לבורסות, הופעות בכנסים, ניתוח קהלי יעד ועוד.                                         

 ריגול תעשייתי הינו הוצאת מידע עסקי חסוי שלא ברשות. מטרותו השגת יתרון טכנולוגי או רווחי על היריב. מידע כזה יכלול נתונים אסטרטגיים או תכנוניים, חדשנות טכנולוגית, תהליכי פיתוח ומחקר, ועוד.כאמור הוא איסוף מידע לא לגיטימי וההתייחסות אליו היא כאל גניבה שיש עליה ענישה בחוק. ככל שמרחב הווירטואלי העסקי מתרחב יותר מתרחב גם הריגול התעשייתי.                               

מתקפות הסייבר מאפשר פעילות אנונימית וחמקמקה, חשיפה לכמות גדולה ומשמעותית של מידע ללא תלות בגבולות הזמן והמרחק. הסייבר מאפשר איסוף ושינוע מהיר מאד של מידע אל מחוץ לארגון.

איך לזהות ריגול תעשייתי

מרבית החברות העסקיות והארגונים אינם ערוכים למתקפות של ריגול תעשייתי ולכן גם אינם מסוגלים לזהות, לחסום או לנטרל ריגול תעשייתי בסייבר. במקרים המעטים בהם חברות וארגונים אכן מצליחים להבחין בניהול פעולות ריגול שמתבצעות כנגדם. ואם קיימים כאלה שמאתרים תוכנת ריגול, הם מתקשים להעריך את כמות המידע שדלף, טיבו והיקפו.                                             

 ארגון ה -FBI  העריך, כי מול כל אירוע בו חברה אמריקאית זיהתה שרשתות המחשב שלה נפרצו, התרחשו כמאה אירועי תקיפה, בהם חברות לא הבחינו בכך.                                                                              

מערכות המשפט, החקיקה והאכיפה בארץ ובעולם לא מצליחות להתקדם בקצב דומה אחר הקדמה הטכנולוגית והתהליכים המהירים בסייבר. 

שידע וטכנולוגיה חוברים יחדיו:

מאז נעשה המחשב כלי מרכזי בכל פעילות עסקית, התפתח הריגול התעשייתי ונעשה ממוקד יותר בריגול דרך מחשבים והוא כולל: גניבה של אמצעי אחסנה וגיבוי המכילים מידע על היריב, שימוש בטכנולוגיות חומרה ותוכנה להאזנה לתקשורת המחשבים של היריב והעברה חשאית  של מידע, או החדרה של סוס טרויאני למחשב היריב, התוכנה מאפשרת קריאות קבצים ושיגורם ליעד כלשהו בדרך אינטרנטית.  

הטכנולוגיה של היום מאפשרת ריגול תעשייתי על ידי מבחר רב של מכשירי מעקב וציטוט שיכולים להתלבש על כל עובד חברה שסרח או מרגל חיצוני. מרבית פעילויות הריגול הלא-חוקיות מתמקדות בעברות מחשב. לרוב יוחדר וירוס למחשבי היריב שיאפשר קריאת קבצים מכל מקום בעזרת תשתית האינטרנט. פרט לחברות מתחרות גם תופעת האקרים, אותם אנשים פרטיים בעלי כוונות זדון ודרישת כופר על שישחררו את המחשב, הפכה לבעיה עולמית. לא רק חברות סובלות מכך, אלא גם אנשים פרטיים או עובדים הנתקלים באיום זה במחשבם הפרטי. 

כיצד להילחם בריגול תעשייתי:

הדרך להתמודד עם ריגול תעשייתי מתחילה במערך אבטחה מקצועי ופעילות מודיעין מסכל. תחילה יש למפות את מערך האיומים והסיכונים שאליהם חשופה החברה. לאחר מכן תתגבש תפישת אבטחה כוללת, שמתייחסת ומסדירה את נוהלי מערכות המידע, נוהלי השמירה, נוהלי מבקרים, נוהלי גיוס עובדים וכו’. כל עובדי הארגון, החל מהעובד הזוטר ביותר ועד המנהל הבכיר ביותר, צריכים להכיר עד כמה יקר ערך המידע שנאגר בחברה ועד כמה הגנה על מידע זה חיונית להצלחת העסק.

בשנת 2003 הוקמה בישראל “הרשות לאבטחת מידע” ( רא”ם). גוף המרכז את פעילות  אבטחת התשתיות הקריטיות של מדינת ישראל. רשות זו אינה פועלת ואינה מסייעת למגזר העסקי הפרטי וכיום אין אף גוף מאורגן המספק הגנת למגזר זה.                                                                   

על פי מחקר שערכה חברת Meidata להערכת נזקי הריגול בישראל, עולה כי הנזק למשק הישראלי נע בין מיליארד דולר לשלושה מיליארד לשנה.

פעילות זו היא גם חלק מניהול הידע הארגוני והיא תורמת לתשתית למודיעין עסקי תחרותי שיתרום לפעילות החברה. 

הזמנת הרצאות בתחום המודיעין תחרותי והכשרת העובדים: 

ד”ר ענת קלומל-צוייג 

קישור לאתר המציג את המודלים לפיהם אוספים מידע ומפתחים תשתית לפעילות מודיעין עסקי תחרותי. 

וגם באתר www.bar-oriyan..co.il

פוסט פורסם בשנת 2017

כדאי לראות גם את זה

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט עושים כסף בענף הספורט  תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה …

אתיקה במודיעין עסקי תחרותי

אתיקה במודיעין עסקי – מציאות או שאיפה?בעידן שבו “מידע עסקי” הוא גורם מרכזי להשגת יתרון …

כתיבת תגובה