ראשי | חדשנות | רעיונות מהעולם – ברצלונה ואוסלו מאמצות טכנולוגיות חכמות בערים

רעיונות מהעולם – ברצלונה ואוסלו מאמצות טכנולוגיות חכמות בערים

הערים בעולם מאמצות טכנולוגיות מתוחכמות בשרות הערים כחלק מהתחזקות הערים בעולם ובאירופה. הערים הופכות להיות יותר ויותר צפופות ומרכז מסחרי, עסקי ותעשייתי לכל היישובים בסביבה.

יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם גרה בתוך העיר. באו”ם מעריכים כי מספר זה יגדל לכ- 66% עד שנת 2050. אמנם, ככל שהערים מאוכלסות יותר, כך יותר ויותר מושם דגש על התשתית הכוללת, אם כי היא אינה אחידה ברמתה. על מנת להלחם בנטל הכרוך בצפיפות האוכלוסין, ערים רבות משלבות טכנולוגיות חדשניות וחכמות ביותר שלא נוסו בעבר.

אוסלו וברצלונה הן ערים מובילות בחדשנותן ובמאמץ שהן משקיעות כדי להיות ערים חכמות.

ברצלונה, ספרד

הבירה הקטלונית מנצחת את יריבתה, סינגפור, כעיר החכמה ביותר בעולם בכל מה שקשור לפיתוח והרחבה של תשתיות חכמות. הספרדים הקימו כבל סיב אופטי המשתרע לאורך של מעל ל-483 ק”מ המהווה עמוד שדרה לרשת זאת.ישנן בהערכה גסה 700 נקודות גישה אלקטרונית ל Wi-Fi בברצלונה, עם מרחק מקסימלי של 328 מטר ביניהן.

בברצלונה הותקנו אף אורות רחוב LED אלחוטיות במטרה לצמצם את צריכת האנרגיה. כל נורת רחוב כזאת מתפקדת גם כנקודת חיבור אלקטרונית ל -Wi-Fi. יחידות אלה עובדות על חיישנים נעים, והם צפויים לצמצם את מחירי החשמל העירוניים בשליש.

גורמים רשמיים בברצלונה מנסים כרגע לעבד זרימה של כלי רכב עם שאיפה לגרום לצמצום התנועה ב-21% בשנתיים הבאות. המטרה הזו מהווה את המפתח לתכנון מוביליות עירונית של המדינה. המודל שם את הזרקור על הרעיון של superblocks. התכנית היא להעביר את התנועה של כלי רכב מהירים  לגבולותיה של העיר, ובכך לפתח את פנים העיר ולהפוך אותה לידידותית עבור הולכי רגל.

כחלק מהתכנית קיים תכנון להוסיף 200 ק”מ של שבילי אופניים ולבנות תחנות אוטובוס נגישים יותר כדי לקדם שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על כלי רכב לא ממונעים. מערכת חניה חכמה ומהפכנית תשתמש בחיישנים שנמצאים בתוך כביש אספלט כדי להדריך את נהגי כלי הרכב לאפשר חניה באמצעות אפליקציה. באמצעותה מערכת זאת תהיה אפשרות לייעל את התהליך ולצמצם יותר את הצפיפות בשעות העמוסות.

אתגר חשוב הניצב מול העיר החכמה בברצלונה קשור באופן ישיר לבצורת חסרת התקדים שהייתה בשנת 2008. במשך התקופה הזאת, נאלצה ספרד לייבא מים. כדי שמצב זה לא יחזור על עצמו בשנית, הממשלה עיצבה רשת של חיישנים בתוך האדמה כדי לווסת את ההשקיה ביחס להערכות משקעים חזויים וטמפרטורות. מערכות אלה מאפשרות לברצלונה להגדיל את כמות המים העומדת לרשותה, ולחסוך $55,000 בשנה.

הממשלה פיתחה פלטפורמה של תוכנה  בקוד פתוח ב Github ( אתר שמעניק שירותי אחסון) במטרה לאפשר למתכנני ערים מסביב העולם לנתח את הנתונים של הרשת החכמה כדי שהם יישמו את רעיונותיהם בהצלחה בשטח שיפוטם.

ברצלונה

אוסלו, נורבגיה

אוסלו הייתה בקדמת הטכנולוגיות העירוניות במשך שנים. צריכה של אנרגיה חלופית מהווה מרכיב חשוב עבור תכנון אסטרטגיה לעיר חדשנית. בשעה שרוב הערים מסתמכות על שימוש במקורות זולים של אנרגיה לא מתחדשת, אוסלו, במקומם, מסתמכת על אשפה כמקור עיקרי לדלק נקי. המדינה ממירה כל זבל אפשרי לאנרגיה, במקום לקבור אותו בתוך מדמנה.

מאחר שאוסלו הייתה כ”כ להוטה להשתמש באשפה כדי להמיר אותה לאנרגיה, אך בנקודת זמן מסוימת היא אזלה, הם נאלצו לייבא אותה ממדינות אחרות…

שיפוץ נרחב עברה אף רשת התחבורה של אוסלו בשנים האחרונות. כמו רשתות מטרופולין מתקדמות אחרות בעולם, גם לאוסלו יש חיישני חניה מתחת לכבישי אספלט על מנת לפקח על התנועה בכבישים ולמנוע פקקים. העיר מהווה גם בית עבור הרשת המקיפה ביותר של תחנות לטעינה לרכב חשמלי בעולם.

מלבד עידוד ותמרוץ כלי תחבורה אלקטרוניים עבור עמידה בסטנדרטים מחמירים של פליטה, אוסלו גם מיישמת אסטרטגיות במטרה להגביל צפיפות עתידית. עד שנת 2019, העיר מתכננת לאסור על כלי רכב במרכז אוסלו. אותה חקיקה  קוראת לתוספת בנייה של נתיב המיועד לרוכבי אופניים באורך של 60 ק”מ עד לאותו מועד.

הנורווגים פיתחו רעיון חכם נוסף לעיר החכמה באוסלו – פנסי רחוב חדישים ביותר. שלא כמו פנסי הרחוב המסורתיים, הפנסים המתוחכמים יכולים להגיב לתנאי האור ותחזית מזג האוויר על מנת לעמעם או להפיק יותר אור לפי הצורך.  המערכת משתמשת ב 650 תחנות שמקשרות מעל ל 65,000 נקודות תאורה. יוזמה ברוכה זו מאפשרת לעיר לצמצם את צריכת אורות החשמל בכ-62%!

אוסלו מתכוונת ליעל את עלויות הבריאות. מעל 1000 קשישים נעזרים במערכות חכמות בבתיהם.

לדוגמא, מערכת כריזה שמזכירה ליטול תרופה יומית. הדבר מאפשר לאנשים מבוגרים להיות פחות תלויים, ובמקביל המדינה מצמצמת את העלויות הכספיות שכרוכות בטיפול ביתי.

הכותב הוא: אילן פילוס, מידען עצמאי. קישור לאתר

כדאי לראות גם את זה

שקיפות מאיצה ערים חכמות לפי ד”ר ענת קלומל-צוייג

ד”ר ענת קלומל-צוייג, חברת מועצת העיר כפר סבא בשנים 2013-2018 תציג בישיבת ועדת שקיפות הראשונה …

הפורום הישראלי לעירוניות, הצטרפו לדף הפייסבוק

הפורום הישראלי לעירוניות הושק בוועידת עכו לעירוניות שהתקיימה בנובמבר 2015, לאחר פעילות וחשיבה של ועדת …

כתיבת תגובה