fbpx
ראשי | מודיעין עסקי תחרותי | שירותי מידענות ומודיעין עסקי תחרותי במיקור חוץ

שירותי מידענות ומודיעין עסקי תחרותי במיקור חוץ

תחום המודיעין תחרותי הינו דיסציפלינה עצמאית. זו פונקציה ארגונית המבוצעת על-ידי החברה עצמה או על-ידי קבלני מודיעין תחרותי חיצוניים (מיקור חוץ) מטעמה, המשמשת לצורך שיפור קבלת החלטות ועמדות עסקיות לגבי השוק והתחרות.אסטרטגיה חשובה זו של איסוף מידע על מתחרים נועדה לסייע לארגונים להעריך מגמות המתעוררות בסביבות העסקיות שלהם, את היכולות ואיומים מצד המתחרים שלהם ומשפרת את התחרותיות מול מתחרים .
האסטרטגיה מתפרסת על תחומים רבים: תמהיל השירותים ומוצרים, תהליכי עבודה, מנעד מחירים, קהלי יעד, תרבות ארגונית, חשיפת פיתוחים לפני השקה, בעלי תפקידים בכירים, חשיפת אסטרטגיות שיווק ופרסום בהווה ובעתיד, תוצאות שדרכי שיווק העלו עבורם, תקציבים, עובדים, תוכניות עסקיות, מצגות עסקיות ועוד.
איסוף נעשה ממקורות שונים כגון פרסומים באינטרנט, בקרב עובדים, לקוחות, ספקים ומקומות טובים ביותר לאיסוף מודיעין הוא תערוכות, ירידים, ועידות וכנסים בינלאומיים. נהוג לחלק את מקורות איסוף המידע לראשוניים ומשניים.  וכן יש לתת את הדעת למקורות רלבנטיים גם בזירה הבינלאומית היכולים להשפיע ולהוות מקור ידע. מקורות ראשוניים והמקורות בשטח(האנושיים) ספקים, מפיצים, לקוחות, מומחים לתחום, אנליסטים, עובדי חברות ועוד באמצעות יצירת קשר ישיר (כנסים, פגישות): אנשי השיווק ואנשי המכירות נחשפים למידע על המתחרים ומגמות השוק דרך מחקרי שוק ומפגש עם לקוחות, אנשי הפיתוח קוראים פרסומים וחידושים באקדמיה ואצל המתחרים, אנשי התמיכה נחשפים לציוד של המתחרים והמנהלים מקבלים מידע מעמיתים, מגורמי הון סיכון ופיננסים וכד’. .                                      
מקורות משניים– מקורות הנמצאים בידי הציבור ובהם ניתן להשיג 80%-90% מהמידע:ספרים, דוחות אנליסטים/ סטטיסטיים (מנתחי ניירות ערך, משרדי יעוץ/ממשלתיים) תוכניות רדיו וטלביזיה עיתונות ענפית (מינויים אישיים, פגישות מעניינות, מוצרים חדשים, מאמרים של מנהלים בכירים) עיתונות מקומית (מפעלים, תוכניות, תביעות, הודעות לעיתונות).מודיעין רשת כולל מוצרים ומידע על  מתחרים (שביתות, פגישות של בכירים, התקוממויות בעולם)  מה שנאמר על ידם בפורומים, בחדשות, בשיחות חברתיות במאגרי מידע עסקיים, אקדמיים ועוד. סקירת המידע באתר הבית של החברה/שיווק האתר/מידע על דומיין/קישורים פרסום (המוצרים, שווקים) מודעות דרושים, נאומים והצהרות (כוונות ההנהלה).רשתות חברתיות דוגמת  twitter, LinkedIn, facebook ובלוגים (טקסטים, תמונות, סרטונים),הן מקור עוצמתי לתובנות על פעולות, החלטות ותפיסות השוק של מתחרים, מגמות בענף, ושווקים ומספקות מידע על צריכת הלקוחות ושיקוליהם
מיקור חוץ : שימוש בשירותי מיקור חוץ יכול לסייע באיסוף מקצועי של המידע בלמעלה ממאה מאגרי מידע שונים: לדוגמה, אתרי ההאו”ם, הבנק העולמי, ממשלת ארה”ב, אתרים כגון EPICOS, TED, FBO. . וכן מאפשר להזמין מחקרי שוק (מחקרי מדף) על ענף או על חברות. אומנם המחיר הוא יקר, אך בהחלט מחקרים אלו מסייעים בקבלת החלטות. השימוש בשירותי מידענות על ידי מיקור חוץ יכולה להוריד את הלחץ מהעובדים עצמם ולהוסיף לארגון תהליכי עבודה מסודרים בו בוחנים את הסביבה החיצונית ובודקים מה חדש, מה משפיע על החברה, לומדים מה ההזדמנויות ומהם האיומים שיכולים לפגוע בארגון. ניתן לבקש מהמידען שיבצע ניתוחים על פי מודלים עסקיים ויציג את הארגון מול ארגונים מתחרים ובכך לבצע למידה על הארגון עצמו ביחס לסביבה החיצונית. איסוף מידע בזירה הבינלאומית כולל רבות מהשיטות הנ”ל אך שונה הן בתהליך האיסוף והניתוח לאור שני אתגרים: אמינות החומר המודיעיני וההטיה התרבותיתהאתגר במאה ה 21 למנהלי מודיעין תחרותי(CI) בחברות גדולות וקטנות הוא התמודדות עם היצף מידע. ולכן חשוב לדעת מה מחפשים/כמה מידע צריך/לדעת לסנן/ איך להגיש את המידע /למי להעביר את המידע/. וכן לדעת ניתוח הקשרים של החברה ושל האנשים:  לדוגמה, קשרים בין משקיעים שונים/דירקטורים/מיזוגים/מפיצים. לצורך כל זאת צריכים לפתח אסטרטגיות אפקטיביות לניהול הידע ולהשתמש בכלי ניהול שקיימים היום בשוק. חברת בר-אוריין בהנהלת ד”ר ענת קלומל-צוייג מספקת שירותי מידענות מקצועיים ברמה גבוהה. לבר-אוריין יש צוות עובדים שרובים בוגרים החוג ללימודי “הכשרת מידענים” מטעם האוניברסיטה הפתוחה.  המודלים לביצוע שירותי מידענות וייעוץ באתר בר-אוריין המחודש ובאתר הוותיק המציג את מגוון השירותים – בר-אוריין – מידענות, מודיעין עסקי תחרותי ופיתוח ידע. 

דרג את התוכן:0

כדאי לראות גם את זה

החיפוש – בין חיפוש ברשת האינטרנט לחיפוש על פי אושו

מנועי החיפוש (גוגל) כהתגשמות הפנטזיות העתיקות של המין האנושי בחיפוש והחיפוש על פי אושו. החיפוש מרתק …

מודיעין עסקי בענף הספורט

מודיעין עסקי תחרותי גם בספורט עושים כסף בענף הספורט  תעשיית הספורט היא נחשבת לתעשייה חדשה …

כתיבת תגובה