fbpx
ראשי | אנליזה | תוצרים מידענים מתקדמים

תוצרים מידענים מתקדמים

תוצרים מידעניים מתקדמים

הכתבה פורסמה במוסף הארץ “כשהטכנולוגיה פוגשת מידע” עבור כנס מידע 2011  הפוסט גם פורסם בקפה דה מרקר וזכה ל 1297 צפיות.

להיות מידען משמעו להבין את האקלים שבו אתה מחפש מידע ולהיערך בהתאם. הספקטרום בו עובדים מידענים הינו רחב, התמורות שעברו ועדיין עוברות על העולם בעידן הדיגיטאלי שינו את מרחב קיומם של העסקים או  ארגונים, את הסביבה החברתית והתרבותית ואף את דרך ההתנהלות, האסטרטגיות והחזון שלהם בסביבה התחרותית כיום. 

בעבודת המידענות עולות דילמות רבות ואי וודאות בכל שלבי העבודה, הנעלם רב על הידוע, וצעד אחר צעד אנו מגלים עוד סימן ועוד פריט מידע שמוביל למידע הבא, אך לא בטוח כי הוא יוביל אל המידע המיוחל.

מידענות מגוונת ויצירתית

דו”ח מידעני לעיתים כולל מידע עובדתי בלבד, אך לעיתים נדרש איתור מידע מעובד, מנותח הכולל דיעות או הערכות. כיוצא מזה על המידען להצביע בדו”ח עצמו על המידע הגולמי שנדלה ועל המידע המעובד והמפורש ולשאוף להציג את המידע באופן האובייקטיבי ביותר.

ללא ספק עבודת המידענות היא מגוונת מאוד ונדרשת יצירתיות רבה הן בבחירת מקורות המידע בהם משתמשים והן בבחירת המידע המותאם לצרכי צרכן המידע. התחרות בעולם העסקים מעלה את הצורך של הארגונים בחיזוק היצירתיות והחדשנות, בצבירת ידע בפעילותם ובבחירת אסטרטגיות המותאמות לסביבה העסקית ולשינויים המתחוללים בה. התמודדות איתנה עם התחרות תתאפשר רק כאשר יבססו את קבלת ההחלטות ברמות השונות על מידע רלוונטי במימדים השונים, הכוללים קישורים בין תופעות ברמה מערכתית ותכונות שונות. 

עומס המידע, מקורות המידע המגוונים וקיומם של פורמאטים שונים בייצוג המידע גורמים לכך שהעסקים זקוקים לעזרה. השירותים שהמידענים מספקים הם בעיקר איתור מידע חדשותי, מסחרי, עסקי, פיננסי, אקדמי, טכנולוגי ועוד. לעיתים עבודתם של המידענים מתרחבת לרמת עיבוד המידע הכוללת כתיבה ועריכה של מסמכים הסוקרים את המידע הנאסף. המידען אינו רק “חפשן”, הוא נאלץ גם לתרגם, לעבד, לערוך, להציג ולהעביר את תוצאות חיפוש המידע בערוץ הנכון והמתאים לצרכן המידע.

מולטי דיסציפלינריות כשלעצמה תהא דרישה בסיסית מתוצרי המידענות, מאחר והמרחק בין הדיסציפלינות משתנה, מתהדק ואף פעמים רבות הדיסציפלינות נעשות חופפות בחלקן וקשורות זו לזו.

ניתוח מגמות ומגה טרנדס 

בתהליך הגדרת צורכי המידע, בבחירת אסטרטגיות חיפוש המידע ובבחירת מילות החיפוש לשאילתות לוקחים בחשבון את האספקטים השונים למידע. המידע הנדלה מצוי בקונטקסט רחב, תלוי הקשר, תלוי צורך, תלוי פרסום ושיווק וכן תלוי בטרנדים העכשוויים בעולם והמגה טרנדים שמשפיעים בטווח הקצר והארוך על עולמינו.  ניתוח מגמות המשפיעות על המידע המבוקש מחייב עבודת איסוף ועיבוד מידע נרחבים ובאיזורים שונים במרחבי רשת האינטרנט. זהו גם תחום המחייב התמחות והבנת הקונטקסט הרחב. טרנד הוא למעשה אבולוציה של רעיון, של מסר, של מוצר.

ההבדל בין מגמה (Trend)  לאופנה חולפת המשפיעה על תחום ידע מסויים הוא שהאופנה חולפת וזמנית ואילו המגמה נשארת לזמן רב.  ניתוח המגמות מאפשר גם קבלת מידע מוקדם על הכוחות המשפיעים והשינויים המתחוללים בתחומים רבים ומגוונים. המגמות מספקות תמונת בזק על העתיד המסתמן, ומאפשרות הפיכת השינויים להזדמנות. ערך המידע הנדלה מתעצם כאשר הוא מצוי בקונטקסט רחב התורם לעסקים להכין עצמם לקראת העתיד, כאשר כל הגורמים הנקשרים באים לידי ביטוי בתוצרי המידענות. חשוב להבין מהי מידת הרלוונטיות של הטרנד למידע הנדלה, לחברה, ומה ניתן לעשות איתו עבור החברה ועבור הצרכנים.

גוגל טרנדס (Google Trends) הוא בעצם מדגם מהיר, שמאפשר לאתר מילות או מונחי חיפוש פופולריים בכל אזור גיאוגרפי ובכל נקודת זמן, גם רטרואקטיבית. כלי זה מאפשר לבדוק את מילות החיפוש בשאילתה ולבחון אותן ביחס לתוצאות. סקירה זו מאפשרת לבחון האם קיימת מחזוריות או מגמה כלשהי בנושא הנדון.

אלווין טופלר בספרו ‘הלם העתיד’ פורץ הדרך, הצביע על כך שקצב השינויים בעולמנו כה מהיר, כי האדם יתקשה לקלוט את כל השינויים המתחוללים ומתרחשים סביבו. ג’ון נאסביט, בספרו  “מגה-טרנדס”  גרס כי החברה המודרנית עוברת מהפכים מחברה תעשייתית לחברת מידע, מכלכלה מקומית לכלכלה גלובאלית, מחשיבה לטווח קצר לחשיבה לטווח ארוך, משליטה מרכזית לביזור סמכויות, מהיררכיות למערכות קשר, מעולם של “כך או כך” לעולם של מגוון אופציות וכיום השפעת הגלובליזציה על כל תחומי החיים רבה, עלייתן של  “מגה ערים” הדומות באופיין (אורבניות), הצורך באנרגיה גובר כל הזמן, שמירה על איכות הסביבה, פיתוח של כלי תחבורה מהירים יותר, כלי רכב חשמליים משנים את תעשיית הרכב, עוצמתן של החברות הגדולות בעולם עולה והן משפיעות על הכלכלה בעולם, התקשורת מהירה, הדיגיטליות מתרחבת, כמות המידע ברשת האינטרנט מכפילה את עצמה, יכולות אחזור מידע איכותיות יותר, מתפתחים מנועי חיפוש חוזי עתיד ויישומים סמנטיים. הפורטלים האינטרנטיים מצליחים להציג כמויות גדולות של מידע רב מימדי המקוטלגים ומאורגנים בשכבות מידע בויזואליות עשירה בצבעים ותלת מימדיות.

מגה טרנדס נוסף הוא עוצמתן של רשתות חברתיות המקשרות בין אנשים ועסקים, המשלבות מסחר, פרסום ושיווק, כוללות מנגנונים מבוססי מיקום ומאפשרות נטוורקינג לכולם ולא רק לקבוצות מצומצמות של אנשי עסקים מובילים בעולם. מהפכת הסמארטפונים מאפשרת קבלת שירותים פרסונליים בנייד, העברת מסלולי מידע Input & Outputs  בזמן אמת אל הרשתות החברתיות ולאפליקציות שונות.

המגמות השונות והמגה טרנדס משפיעות על כל תחום בחיינו ועל עולם העסקים ולכן תהליך עבודת מידענות מושפע מהשינויים הללו. מורכבות הפקת דוח מידעני עולה ומצריכה אוריינות מידע ומדיה, יכולת ארגון מידע באופן טקסטואלי וויזואלי, יצירת קטגוריות ותתי קטגוריות, יכולת הערכת מקורות ומידע, יכולת פיתוח תוכנית מחקר, יכולת ניתוח מדיה, אוריינות ICT שימוש בתוכנות שונות ושימוש מיטבי בטכנולוגיה לצורכי תקשורת.

יתרה מזו, תהליך מחקר מידעני מצריך יצירת תקשורת ושיתופיות עם גורמים שונים (עיתונאים, אנליסטים, חוקרים, אנשי מקצוע ועוד),  ולכן חלק מעבודת המידענות היא שאילת שאלות, עבודה בצוות, לעיתים אף ניהול קבוצות דיון או שימוש אקטיבי ברשתות חברתיות לאיתור מידע משלים.

כאשר מפיקים את הדו”ח, למעשה, ממזגים את המידע באופן ברור, מוסיפים פרשנות או הסבר, מבהירים את הקשרים והקישוריות ואת מקורות המידע שסיפקו את המידע. עדיין הסטנדרטים בעבודת המידענות לא מוסכמים באופן פורמאלי והמדדים אינם מובנים כפי שקיימים במחקר אקדמי או במשפטים. המדדים וכלי המדידה הינם המרכיבים החשובים והמשמעותיים בהשגת תוצאות אופטימליות.

מדדים להערכת עבודת מידענות 

לדעתי, המדד המרכזי להערכה איכותית וכמותית של התוצר המידעני הינו בהפקת דו”ח המציג מידע רלוונטי מעובד המספק מענה לצרכי הלקוח. רלוונטיות המידע נקבעת כאשר המטרות הוגדרו בצורה בהירה והובהרו התוצאות שאותן מעוניינים להציג באמצעות הדו”ח המידעני, אשר יתרמו בהשגת התוצאות שצרכן המידע שואף להשיג. פעמים רבות בתהליך ההגדרה מתבלבלים באבחנה בין הגדרת המטרות והגדרת תוצאות. שימת מרכז הכובד והדגש על התוצאה תוביל לאפקטיביות מרובה יותר של המידענים בעבודתם ובבחירת משאבים המתאימים מבחינת זמן העבודה ועלויות נלוות (שימוש במידע בחינם מרשת האינטרנט או מידע בתשלום ממאגרי מידע מסחריים), קביעת צמצום או הרחבה של כמות המידע, היקף וספקטרום חיפוש המידע הנדלה (התייחסות לטרנדים ומגה טרנדים). זו הסיבה שראוי להשקיע זמן וחשיבה להבנת התרומה של התוצר לצרכן המידע.

לדעתי, המטרה של המידענים הינה לספק מידע איכותי לשם יצירת ידע התורם לקבלת החלטות איכותיות מבוססות חשיבה תוצאתית התואמות את המציאות. למעשה, תוצר מידעני מספק מידע המאפשר פיתוח ידע, פתרון בעיות והתמודדות עם איומים מחד וניצול הזדמנויות מאידך.

ככל שהחשיבה רחבה יותר, רב מימדית, בעלת תכונות שונות, כוללת מרכיבים רבים, קישוריות רבת פנים, טרנדים ומגה טרנדים, מכילה מידע מצרפי או מעורבב, תכנים אינטרדיסציפלינריים מבוססים אופני חשיבה שונים, צבעוניים ומגוונים חיפוש המידע יהיה יוריסטי הכולל מושגים מותאמים יותר למציאות משתנה בה מקבלים החלטות מבוססות תוצרי מידענות.

ענת קלומל, מידענית עצמאית ומרצה למידענות ומודיעין תחרותי במוסדות אקדמיים, מכהנת ב”בכנס מידע 2011″ כיו”ר ימי העיון, “מנהל מדיה חברתית – מקצוע העתיד”, “פורטלים ומידע רב מימדי – התאמת המידע לגולש וארגון שכבות המידע“, “מידע ורכש- ניצול אפשרויות למיקסום יכולות רכש” במלון הילטון בתל-אביב, ויום העיון “מודיעין ועסקים – אסטרטגיה תחרותית מבוססת מידע”, אשר יתקיים בבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים.

כדאי לראות גם את זה

תוכניות כנסים בנושא אנליזה

כנס מטעם הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ”ת) ומכון היצוא להסתייע באנליסט  להשלמת הפאזל המודיעיני בהשתתפות מרצה …

הטרנד החדש – משחקים את העתיד וצופים את השינויים בהווה במישחוק

 שימוש במשחקים לצרכים ארגוניים הפך לטרנד מוביל. הרעיון מאחורי השימוש במשחקים הוא להפוך פעולות שיגרתיות …

כתיבת תגובה